här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

tisdag 1 april 2014

Överviktsoperationer- börjar det inte bli lite för vanligt?


 

Idag är jag på krigsstigen!
Överviktsoperationer är i vinden som aldrig förr. Detta då vi i Europa dessvärre kommer närmare och närmare amerikanska tillstånd när det gäller övervikt.
Mannen i gatan gör det, kändisar likaså.
Jörgen Foss som är de talesman för de överviktigas landsförening i Norge har gjort det! 
Bara det är ju skamligt! Men vi låter Jörgen ligga, han har fått genomgå nog i media sista dagarna. 
 
I ena lägret står Aleris (som spammar mig med Facebookreklam för operation), Volvat Nordicbiatric.com och alla andra aktörer som utför överviktsoperationer ibland också känt som gastric bypass. Vissa aktörer säger det är den bästa investeringen i ditt liv och att de följer upp sina patienter på ett bra vis. Jag är ingen läkare- men är delvis oenig!  Såna här artiklar läser vi. Eller denna.
Den här är tragisk och nyttig också.  Vi snackar om unga människor som av olika orsaker inte mästrar sitt eget liv. Läs artiklarna jag länkar till!
 
Låt mig argumentera varför människor som inte prövat ''allt'' ska låta bli:
- Hälsorisken. 
Varför ska vi mixtra med vår egen kropp? Lika lite som jag förespråkar skönhetsoperationer, snackar jag varmt opp överviktsoperationer. Äta 12-20 tabletter dagligen resten av livet för att tarmen är förkortad? Vansinnigt! Och om du har haft utmaningar med att kontrollera ett bra matintag- vad säger då att du ska klara av att ta alla tabletter dagligen?  Biverkningar som injektioner av Vitamin B-12 varje månad, gallsten, blodpropp, infektioner, följdoperationer, illamående, spykänslor, halsbrand, magsmärtor och säkert några fler som jag inte fann fram till (är faktiskt inte läkare).  Generellt så har jag också en mening om att vi inte ska bråka med kroppens biologi. 
 
- Det psykologiska planet:
 Symptomen är mat, men det kunde lika gärna varit alkohol, spel, sex eller shopping. Symptomen på sjukdomen överspisning blir inte borta för att man gör magsäcken mindre. Vi snackar om en känslomässig sjukdom. Därför händer det också att vissa överviktsopererade går på en smäll och lägger på sig igen. Eller ersätter överätandet med något annat. I de mest extrema tillfällen har jag hört om sjukliga och kreativa sätt för att få i sig mer choklad än den lilla magsäcken tillåter. Precis som narkomanen söm gör allt för att få sin fix. Sen säger jag bara: 

- Vi är vår kropp! (ta ansvar för den)

Om du väljer en quick fix som en överviktsoperation fort kan vara (för att sedan kanske inte visa sig vara!) så får du aldrig uppleva den tuffa hårda kampen för att vinna kroppen tillbaka. Tänk vad det gör med ditt självförtroende och vilken mästringskänsla det ger. Förmågan att laga BRA mat, äta som ''normala'' människor vinner man också på vägen. Troligen har man också skaffat sig bra motionsvanor som stärker hjärtat och skelettmuskulaturen.  Har man gått ner 35 kg kan man väl uppnå vad som helst i livet? Dessutom har denna gruppen i alla fall min beundran!

Vad tycker du?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar