här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

tisdag 26 november 2013

Jag gillar inte trenden- utrustning vs insats

Jag jobbar med träning och tycker om min jobb. Skidåkning är något av det jag gillar bäst.
Men nu börja det gå väl långt. Var inom det stora sportvaruhuset idag, där stod folk i långa kör för att köpa det nyaste utrustningen för att i alla fall ha ordning på utrustningen när snön faller. Det är viktigt, och speciellt i vissa kretsar.
Skidstavar för 3000 kr, skidor för 6-7000 kr. Var går gränsen för vad vanligt folk är villig att betala för att ta märket i Birken, eller bara "ha riktig utrustning"? Så MÅSTE man ju ha riktiga handskar, skidglasögon, pulsklocka, valla, riktig energidryck och dress också. Sedan lägga in en snösamling i november innan snön faller i Oslo! Come on! Folk har i alla fall mycket pengar....... själv är mitt råd, lägg lika mycket insats på träning som på utrustning också så kanske det blir märket till slut. Hysterin är lika stor bland cyklisterna sommartid. Vad de två grupperna har gemensamt? Medelålders män som desperat försöker ta igen förlorad ungdom och hitta något att lägga alla pengar dom tjänar på? Eller målmedvetna individer som lever ut sina ambitioner? I fjol kände jag mig besviken på mig själv, när jag köpte valla för 1400 kr. Hade säkert kunnat rädda livet på 7 barn i fattiga länder för den summan.

Har personligen försökt att påverka träningsinsatsen till en handfull nördiga och utrustningsfixerade kunder, med orden:
- Tänk om du bara skulle träna lite bättre? 

Utanför butiken idag gick en av samhällets fattiga från soptunna till soptunna och letade tomflaskor. Kunde inte undgå att fundera på om han använde sin kropp bättre än fler av de som köpte dyra skidutrustning där inne. Kanske sulorna på hans skor till och med blir använda till flera kilometer med förnuftig aktivitet än vad Ola och Kari åker skidor "på hytten" under vintern?

När vi ändå är inne på temat, och jag får lov att lägga ut med full frihet här på min egen blogg så kan vi ju ta oss för annan utrustningsfixering. 2XU-tightsen. Please! Här snackar vi människor som betalar 1000 kr för en tights som inte har någon dokumenterad effekt. Men de ser ju "coola" ut, och folk som går på gymmet på två yogapass i veckan sänder ut signaler som säger "jag tränar och är medveten och cool". Mitt svar? Träna bättre först. Om kompression av olika producenter har den effekt det sägs ha blir en annan fråga som vi låter ligga. Träna bra, sen kan vi snacka kompression! Jag springer ifrån dig utan 2XU, så då kan vi snacka om effekt? Förresten så gör jag det barfota, så kan du bara ha dina dyra skor med superdämpning!

Men jag ska väl inte klaga, det att folk använder pengar håller visst ekonomin igång, säger dem......

Själv har jag 69 par skidor. Alla är jättegamla, men när jag sätter på flourvalla till 1600 kr/30 gram så¨susar jag fram!



fredag 22 november 2013

Min träning fram mot jul

Vi har mindre än 6 veckor till jul. Mitt träningsmål är Birken 2013. Här följer nästa del i min träningsplan:

Styrketräning (alla styrkepass inleds med specifik rörlighetsträning):

Utfall bakåt 
Bred marklyft
Pull-ups
Stående roing
Dips
Sideplanke
Push-ups

Vecka 1: GENOMFÖRD

Styrke 3-5+intervall 30 min
Staking 35 min
Intervall 75 min (6 x 3 min)
Styrke 4-6
Rolig langkjøring 120 min

Vecka 2: EN CRAPPY VECKA DÅ JAG BLEV OPERERAD I MUNNEN MÅNDAG.
Intervall 30 min+styrke 30 min (övningar 3-7 6-8 reps)- utgick- opererad i mun!
Stakning 30 min CHECK!
Långkörning 120 min (löpning). utgick på grund av skada
Styrke alternativ (super set ski!)- blev lugnt styrkepass istället
Stakeintervaller 60/30 x 10 stk och rörlighetsträning- styrketräning lugn
Långkörning 240 minuter (flytta för kompis)- utgick sjuk!

Vecka 3:
Styrke 3-5 reps + 30 min intervall
Stakning 40 min
Sognsvann rundt (test förra träningsperioden) Resultat 13.11 (ska bli bättre!)
Vila
Långkörning 180 minuter
Intervall+ styrka 60 min (övningar 1-5 3-5 reps intervall 2 min x 10 stk)

Vecka 4:
Rörlighet 30 min++styrke 30 min+ intervall 30 min
Stakning 40 min
Långkörning 120 min
Styrke 6-8 reps
Intervall 45 min (pyramid 1-2-3-4-4-3-2-1)

Vecka 5:
Styrke 3-5+ intervall
Stakning 35 min
Intervall 5 x 6 minutter+ styrke 30 min (cykel?)
Rörlighetsträning+löpning 30 min
Vila
Vila (Sthlmstur)

Vecka 6:
SNÖ?!?!?!
Styrke 3-5+ intervall 30 min
Stakning 35 min
öppen dag-
Styrketester 5 reps (se övningar från förra planen)
Resultat:
Chin-ups 86kg Marcus+ 16,25 kg
Dips 86 kg Marcus+ 20 kg
Bred Marklyft: 125 kg

Intervall 4 x 4.

Det är hit vi ska!