här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

onsdag 17 december 2014

Nej tjejer, man blir INTE stark av att träna yoga!

Hej!

Idag går jag hårt ut, mot många kvinnor som är yogafrälsta. Kanske några få män också bör lyssna, men först och främst är det ju kvinnor som är bitna av yoga-bacillen!

Låt mig vara tydlig, yoga är bra, jag har själv gått på yoga för att förbättra min rörlighet. Fotbollsspelare som Ryan Giggs och legenden Steven Gerrard har snackat varmt om yoga.
Men det är ju det yoga först och främst är, rörlighetsträning. Generellt något många män kanske skulle kika mer på?

Yoga utövas för att minska stress, hålla kroppen smidig och öka välbefinnande och hälsa. 
Jag har haft kunder som är yoga-instruktörer. Och också haft kollegor som är instruktörer. Ofta med diverse problem med axlar, höfter, anklar och handleder. Just för att de BARA går på yoga! Sätter hela tiden kroppen i ytterlägen, sträcker, sträcker och sträcker. 

Bland många andra kvinnor jag pratar med som PT, (snart) massör och privat möts jag ofta av orden:
- Jag tränar yoga, det blir man stark av!

Fel! 
För att bli starkare över lång tid måste man påföra kroppen en yttre, ökande belastning (stress till musklerna kan vi också kalla det). Det går inte att göra med yoga. Och hur mäter du den styrkan?
Lyfter du mer nu än innan? På yogatimmen lyfter man väl ingenting?
Ofta möter jag på yoga-frälsta som kommer till massage på grund av problem med nacke och axlar. De jobbar troligtvis med något PC-relaterat. Och när man testar, palperar, så saknar de ofta muskelmassa mellan skulderbladen. Det som tränas, är yoga 3 gånger i veckan. Och kanske en joggingtur i helgerna. 

Ska vi se på definitionen på styrketräning (som ju utvecklar muskelmassan):

Definition: Styrka är den förmågan musklerna har att skapa kraft.
När man ska beskriva hur systematisk styrketräning utförs, använder vi begrepp repetitioner och serier. Flera repetitioner kan samlas till en serie som vi kan repetera med pauser mellan.

Då blir man starkare!
På yoga ökar du kanske kroppskontrollen, förbättrar rörligheten, men du blir absolut inte starkare!

Kanske blir du alltför mobil, men det är heller inte bra!
Så yogafrälst där ute? Kanske styrketräning inte är så dåligt? Kanske bara byta ut ett av dina pass varje vecka? Vad du får?

Du får mer muskelmassa (nej, som kvinna får man inte stora svällande muskler- mindre testosteron än än man är orsaken). Inte var så rädd för ordet muskelmassa!

Fler muskler ger högre viloförbränning! Stabilare vikt på lång sikt!

Du använder mer energi när du först sätter all den muskelmassan i arbete! Du behöver mer energi för att underhålla den muskelmassan!

Du är stark! Du kan lyfta barnvagnen själv! Sätta på släpvagnen, behöver ingen man som bär dina påsar, lyfter flyttlasset etc!

Det är mätbart! Du kan se hur resultaten framskrider!


All aktivitet är bättre än ingen och det är viktigt att göra saker man trivs med, men den här texten kan fungera som en text till eftertanke. Muskler ska inte bara sträckas på.... lika lite som de ska stå i kramp (sammandragna) hela tiden.

Så ta det du leser i KK med en nypa salt:

Vibeke Klemetsen svarar här läsarna:

Hvorfor trener du yoga?
- Yoga er både meditasjon og styrke trening på samme tid.
Har hon utbildning inom träning, eller är hon bara en yogaentusiast?
styrke trening heter det heller inte, det är sär skrivning....

God jul!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar