här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

måndag 22 december 2014

Semesterträningen är här- julen är räddad!

Ska du ha långledigt i jul?
Borta från ditt hem och dina vanor och rutiner som jag själv ska?
Kanske på en hytte i fjällen (om du är norsk i alla fall)?
Kanske hos svärföräldrarna dina?
Kan du inte heller åka skidor?


Hur ska du då hålla på träningsvanorna?
Här ger jag dig en guide till att trimma så att julskinkan inte blir sittande fast runt midjan. Roligt och underhållande är det också, ta med barnen, svärfär eller farfar (om han är pigg!)
Kom bara ihåg att detta är generella tips. Generell träning är ju egentligen aldrig ''spot on'', allt är specifikt.
Så har du en ond axel, nacke, eller knä kan det vara smart att få rådgivning innan du sätter igång med jul-kul träning!

Låt oss leka med aktivitet!

Uppvärmning.
Kallar den bara-  knäböj intill vägg med raka armar. Här ser man vem som är stelast i familjen!
Här går det inte att fuska. Kroppen böjer sig med rak rygg, såsom man ska böja sig. Känn på det!
Fuska inte, använd den som rörlighetsträning! Låt inte knäna ramla inåt, sträck armarna uppåt.

Stel man i videon!
video




Övning två i uppvärmningen kallar vi bara väderkvarnen.
video


Så är det över till styrketräning. Allt du behöver är 1-2 stolar, ullsockar/servetter/disktrasa/eller liknande som glider bra på golvet. Klarar du 15 repetitioner? Gör 20 då!

Övning 1:
Bulgarisk utfall (så fick Bulgarien också nämnas i julen, Kul för Bulgarien!) .

Övning 2:
Push-ups. Tyngdpunkten bestämmer hur tungt det blir. Använd ett bord framför dig om du måste.
Här behöver du ingen video- vanliga armhävningar. Kom ihåg- rak höft! Stabilisera kroppen med magmusklerna!

Övning 3:
Bendrag för baksida lår. Som i videon!



Övning 4:
Karate kid på från knästående med rak höft. Tänk:
Vax on- vax off som rörelse 1. Paint the fence som rörelse 2. Gör varannan. Klarar du 30 totalt?
Gör den gärna bättre än killen i videon!
video


Övning 5:
(Strax färdig- sista övningen!): Lyft med litet barn (stort barn går också om du är stark). Otroligt roligt för barnet som lyfts från golv till tak! Kittlar dödskönt i kistan! Inget jag själv rekommenderar om du har barn över 4 år...tungt!
Kom ihåg-. rak rygg! Greppa barnet med två händer!



God jul!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar