här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

onsdag 21 augusti 2013

borde hälsa och fysisk aktivitet spela en större roll i höstens val?

Det är val i Norge om mindre än 70 dagar. Frågor som oljeborrning, OS eller inte OS i Tigerstaden, det eviga tjatet om bruk av oljepengar, sykehuspolitiken och vårdköerna är frågor som debatteras.

Borde kanske förebyggande av dessa vårdköer vara större frågor?
Motion och fysisk aktivitet inbakat i arbetstiden runt omkring på arbetsplatserna?
Mer skolgymnastik för barn och unga? Gör ju underverk för inlärningen.
Skolmat för bättre hälsa?
Fysisk aktivitet på recept
Bästa sättet att reducera väntetiden till behandling och operationer, borde väl vara att jobba med förebyggande tiltag? Färre i kö ger kortare köer.
Sedan vill man väl ha effektiva människor ute i arbetslivet? Vad fysisk aktivitet ger på det området behöver vi väl inte gå in på?

Skulle jag vara totalt radikal skulle jag kanske föreslå att man beviljade icke-rökare några extra semesterdagar? Men så kan man ju inte göra.....

Lagstifta mot socker och andra tillsatser tycker jag också blir lite väl radikalt.
Vem vet, i framtiden när jag lessnat på det ytliga i träningsbranschen kanske man ger sig mer i kast med att påverka den stora bilden? Är ju mer motiverande att hjälpa de som verkligen behöver det. Motiverar mig föga att se någon pressa fettprocenten ned till 5, eller pumpa upp en solariebränd biceps innan man går på stranden? En kollega skrev en bra text om just det fenoment för några månader sedan.

Här resonerar helseminister Gahr Støre om temat. Vad tycker du?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar