här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

måndag 5 augusti 2013

Hate to say I told you so....

LCHF- kolhydratkriget är dagens tema. Anhängarna till den kostholdsinriktning som fokusererar på följande Low carbohydrate- high fat är många. Idag tänkte jag lägga fram forskning som visar vad LCHF gör med din kropp och hälsa. Och då pratar vi bara om vad några få år av ett såndant här kosthåll kan göra. Något som gör det ännu allvarligare. När vi också lägger till minskad rökning bland mina landsmän så förstår ni att det vi äter har spårat ut.

För att ge lite bakgrund så har andelen hjärt-kärlsjukdomar minskat jämnt sedan 70-talet i våra skandinaviska länder. Då och in på 80-talet startade man upp hjärtkärlförebyggande program
 inom hälso- och sjukvården. Råden gällde bland annat att man skulle äta mindre fett och bättre fett, mer grönsaker, frukt och fiberrik mat.
Resultatet var att problemen med hjärtkärlsjukdomar sjönk till nivåer jämförbara med de i länderna kring Medelhavet.

Men...... Nu har ju lathetstrenden med att äta LCHF-maten gått stock över sten. En diet som från början blev tagen fram för diabetiker. Så spelar det ingen roll att kolesterolet stiger, risken för stroke och hjärt-kärlsjukdomar ökar, så länge man har en något smalare midja. Föräldrar serverar sina barn sån mat! Var är all fiberrik mat frågar jag? Många blir förstoppade av att äta LCHF- hur normalt är det? 
Ord som:
- Jag äter inte frukt och bröd, hör jag varje vecka. Varför?
Du äter massa bacon istället, eller pannkakor gjorda på grädde? Smör, creme fraiche. Massa fett, mättat fett....mums! (det där var ironi).

Ska sammanfatta det lite mer sakligt. Tidigare kallade jag det en lathetstrend. Något jag helt och fullt står för. Vi människor söker ofta lättaste motstånds utväg, så är vi gjorda. Så orsaken till problemet (och även lösningen) heter inaktivitet. Vi sitter på rumpan för mycket! Ska förklara det med följande fyrkant.


                                                Njutningslinjen/LCHF?


                                               alkohol+godis (det kan vi ju inte dra ner på?)



Aktivitetslinjen        vardagsmotion                    fysisk aktivitet      bra kost           Aktivitetslinjen





                                         4 timmars TV-tittande ( du sitter gott ner i soffan och läser detta?)
                                         bilkörning (gå säger du? JAG?!?!)


                                              Njutningslinjen/LCHF?


Försök följa grön linje så slipper du massa besvär i framtiden. Det är okontroversiellt att vi ska äta mindre socker och snabba kolhydrater i form av godis, kakor, läsk och andra söta drycker. Den höga sockerkonsumtionen är ett hot mot folkhälsan. Vi klarar
inte längre att äta mycket kolhydrater i form av till exempel vitt bröd och potatis. Förklaringen är att vi numera är mycket mera stillasittande och våra muskler som ska ta hand om och bryta ner sockret är otränade och okänsligare för insulin. Det leder till att vi lättare får högt blodsocker.

Maten och måltiden liksom rörelsen, bör stå för glädje, njutning och samvaro. Det finns ingen motsättning mellan hälsosam mat och god mat, liksom en hälsosam livsstil och ett gott liv.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar