här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

fredag 30 maj 2014

fredagsfakta från mig!

På en solfylld dag i Oslo skriver en av de tabloida tidningar om att hälften av alla norrmän är överviktiga. Nåt som säkert stämmer och väldigt många har bra att ta in över sig innan fredagsgrillningen startar. Jag har själv inte läst artikeln, så vet inte om man använder BMI för att fastställa det när de samlat in uppgifter till undersökningen. Jag ska inte hänga upp mig i det, men välj själv om du kan ta några val för ditt liv och hälsa?

Jag tänkte mest slänga ut lite ''fun-facts idag!
Visste du att......

- 1 gram alkohol innehåller lika många kcal som ett gram fett?
- Mycket mer än du tror kan korrigeras med riktig fysisk aktivitet?
- Knäböj är en naturlig rörelse för kroppen?
- 2XU-tights inte har någon som helst effekt?
- God hälsa inte är något man kan ta för givet, bara för att din storrökande granne blev 95 år?
- Man upplever mer om man går till jobbet än om man sitter och stirrar ner i telefonen på bussen?
- Fysisk (moderat sådan till och med!) aktivitet frigör kemiska ämnen i vår hjärna som påverkar vårt humör positivt.
- Ett skolbarn som får mer skolgymnastik presterar bättre sittande i skolbänken? 
- Barn som uppfostras till att äta nyttigt äter bättre resten av livet. (arv och miljö- godis vs frukt)
- Det fina vädret är till för att användas- så spela fotboll barfota i gräset, cykla till en strand, hoppa i havet- simma eller paddla! 

God helg!



fredag 23 maj 2014

Min egen träning i juni

Hej.

Delar ibland min egen träningsplanering här. Inte för att tillfredställa mitt eget ego utan mer för att lägga press på mig för att genomföra och använda detta som träningsdagbok (arkiv). Så, jag ska ju springa halvmarathon i september, och sex dagar senare Stolten upp i Bergen.

Så här är min träningsstruktur från 1 juni och fram till semester 7 juli. 5 Pass/vecka.
Startar juni med ett Coopertest på löparbanan på NIH nu som hälsenan är fit for fight!

Resultat Cooper:

Annars ser det så här ut (enkelt och inte för krångligt):

Pass 1: Lugn långkjörning 7-12 km. I slutet på månaden ska jag ha byggt lite mer grund så att passen börjar ligga runt 12 km. Lung, lugn intensitet. ALLTID rörlighetsträning efteråt.

Pass 2: 400 pass. Marklyft- Knäböj- Tåhäv (1 ben)- Pull-ups- Stående rodd- Dips- Push-ups.
Belastning som gör att jag orkar 6-8 reps på varje övning bortsett från tåhäv/pull-ups. Där 12-15 reps i tåhäv och så många pull-ups jag orkar.

Pass 3: Intervall Grefsenkleiva. Ska till toppen 3 gånger! Varierande intervaller från 1-3 minuter. Aktiv vila mellan. 40 min och 20 min rörlighetsträning.

Pass 4: Styrke ben. 3-5 reps. - Rak marklyft- Knäböj- Utfall bak- Tåhäv (12-15) Värma upp med foam roller.

Pass 5: Lung långkörning. Gärna på cykel/rollerblades/ eller springa hem från jobb. Göra det enkelt. Löpande cirka 1 timme. Cyklande crka 2. Rollerblades 90 min.



onsdag 21 maj 2014

Irenes träning- vecka 4 av 5

Jag märker att Irene har blivit starkare i allt vi gör på träning. Trots att jag bara ser henne 1-2 gånger i veckan. Men hon lägger också ner en insats på löpningen varje vecka. Kosten har jag lovat att hålla mellan henne och mig.
Till helgen springer hon I FORM-løpet. Jag har mer tro på henne där än vad hon själv har!
Läs hennes egna ord- om en vecka är vi i mål och då redovisar jag hennes kroppsanalys och styrkeresultat. Lycka till på lördag Irene!

Da er 4 av 5 uker gjennomført og stølheten sitter godt i etter periodens hardeste økt for 2 dager siden. Og hardest var denne økten fordi jeg rett og slett klarer mer enn jeg gjorde i starten. Det merkes både på teknikk og antall kg på stangen. Gøy å se at det går fremover. Nå er det bare 3 dager igjen til løp på 5 km. Har endret målet fra under 30 min til under 34 min, da jeg ser at det kan bli utfordrende å klare det fortere med den formen jeg har nå. Men jeg skal gi jernet og kanskje jeg blir overrasket i mål. :)



Nu ska jag se detta programmet på SVT där programledaren testar olika sorters träning. Idag i första programmet bodybuilding. Välkommen in i en värld av narcissism.

onsdag 14 maj 2014

Rabdomyolys (Rabdomyolyse)- när träningen går lite för långt!

Nu tror jag det är dags att belysa något som dyker upp mer och mer i träningssammanhang.
Träning är suveränt, bra och gör massa för vår hälsa, men ibland går det för långt!

Häromdagen var det skidåkaren Vibeke Skofterud som drabbades och blev inlagd på sjukhus med rabdomyolys. Och därmed också njursvikt. I vinter såg vi på DB-TV stylisten Erlend Elias bli tränad av personliga tränare på ''toppidrettssenteret'' Magnat trening. Med resultatet rabomyolys.
Och här snackar vi om tränare som borde kunna träning.

Crossfit-miljöen har också rapporterat om en ökande andel såna här skador. Ökande andel otränade nybörjare som blir tvingade till närmaste akutmottagning dagen efter sin första stenhårda WOD. Problemet är ofta att de har svårt att räta ut armarna, som kanske också sväller. Muskelsmärta (långt utöver vanlig träningsvärk!), missfärgning av urinen, muskelsvaghet. Därför drar man till doktorn! Rabdomyolys är annars nåt som ofta drabbar sprutnarkomaner eller offer som blivit fastklämda vid trafikolyckor, som utsatts för långvarigt tryck på kroppen.

Har du någon gång drabbats?
Är det riktigt att du som ny medlem hos ett träningscenter blir stenhårt tränad av en PT första gången man är där? Med f.ex tunga pull-ups? Push-ups till det bränner i bröstet?
Hur återhämtar man sig om man drabbats?
Är träning farligt?!?!?!?!?!

Du har troligen aldrig blivit så illa drabbad som exemplen jag använder ovan. Men, om du har satt igång med träningen och kört en muskel helt i källaren, så till den grad att du känt dig svagare i flera veckor. Då kan det vara ett lindrigt tillfälle av rabdomyolys. Alla tillfällen av radmomyolys leder ju inte till akut njursvikt! Och detta har man faktisk testat på ett kontrollerat sätt på NIH. Där påförde några studenter sig tillståndet i bicepsfästet. Muskeln blev under kontroll utsatt för alltför stor skada, och det tog därför 9 veckor innan muskeln återhämtade sig och återfick styrkan den hade vid träningsuppstart. Inte det man vill uppnå med träningen.

Träning är inte farligt. Men det är lov att fråga sig om man måste gå igång med en smäll som otränad? Anpassa kroppen till aktiviteten är alltid smart! Gradvis öka belastningen och låta muskelfibrerna anpassa sig till belastningen. Träna med någon som kan träning kan ju också vara smart. Inte bara kasta dig med på ett crossfit-pass med din arbetskollega 7 år efter sista systematiska träning!  Då, kanske, kanske kommer kanske Rabdo-trollet och tar dig!


Jag är förresten nyfiken på vad Vibeke Skofterud tränat! Så kunde därför inte låta bli att skicka en hänvändelse där jag frågar till Team Centric (hennes nya skidlag). Jag gissar på pull/- chin-ups!
Vad Erlend Elias tränade på Magnat, det såg vi i TV-serien på DB-TV.


Orsaken till rabdomyolys er många. De vanligaste är efter större skador, fysisk utmattning, saknad av oxygen i muskulatur, hos personer med genetiska defekter, vid infektioner, större ändringar i kroppstemperatur (både värmeslag og förfrysningar), störningar i förbränningen och kroppens elektrolyter, etter krampanfall , som biverkning till medikamenter, narkotika och gift, och efter väldigt hårda träningspass. Så allt är som sagt inte träningsrelaterat! 



fitfactory Oslo har en egen intervallbacke!

fitfactory på Grünerløkka i Oslo, där jag började jobba första april har inte bara en privat, fokuserad atmosfär där man i lugn och ro kan fokusera på det som är viktigt:
Ditt mål!

Vi har också en alldeles egen intervallbacke. Jag testade den idag. Och som vanligt ljuger bilden.

Backen vid Hønse-Lovisas hus intill Akerselva är mycket brantare än den verkar.
Filmade också, medan jag sprang. Knappt ansträngande;)
I morgon bloggar jag om viktiga saker. Rabdomyolyse som blir vanligare och vanligare verkar det som? Skidesset Vibeke Skofterud var sist ut med att dra på sig detta.

video



lördag 10 maj 2014

Irenes träning går vidare och framåt!

Häromdagen var det marklyft på bra nivå!
Jag filmade ett anonymiserat set. Då Irene bara hade tid till ett pass denna veckan, så behöver hon vara duktig med egenträning för att nå sitt mål. Och det är ju det de handlar om. Att nå mål!
Till veckan ska vi ta träningen upp en nivå till!

God helg!


tisdag 6 maj 2014

Matintaget har jag kontroll på!

Det är ord jag ofta hör, lite bombastiskt i mitt jobb som personlig tränare, när jag möter nya kunder.
Till mig kommer ofta människor som önskar att gå ner 6, 14, 28 eller fler kg.Trots att många kunder vill gå kraftigt ner i vikt, så visar de ofta en ovilja att prata om kosten sin?
Den har de kontroll på, minsann! Well..... Det är väl just därför många har ett önskemål om att gå ner sina kg. För att de INTE har kontroll på kosten?Ärligt och ödmjukt kan jag säga att jag inte alltid har kontroll på min kost! Så, varför svarar man så ofta så när man får frågan hur man upplever sin kosthållning?

När man sedan tränger igenom fasaden  upplever man ofta att kosten är helt ute av kontroll!
Extrema tillfällen där Nutrilettbarer är det största näringsintaget, eller att folk inte äter bröd, eller alltid droppar frukost är sånt jag möter hos kunder som ''har kontroll''. Samtidigt som de ofta dricker 2 liter läsk/juice om dagen, eller dricker 3000 kcal i helgerna. Eller går på träning helt utan energi i kroppen. So much for control!

Varför är det värre att säga att man inte kontrollerar sitt matintag? 
Träningen kan de flesta erkänna att de slarvar med, utan problem.
Varför inte bara lägga sig flat och ta hjälp av experter på näringslära?
 
 
Kanske är det för att vi ständigt matas med tokiga ideer på hur vi ska äta från kvälls- och veckotidningar?
Satt och läste iform häromdagen, och skakade på huvudet (igen!) De kör fortfarande på med sitt hopplösa krig mot kolhydraterna.
 
Chefredaktören berättade att hon kommit över pasta av böner. Den är så sund och god att hon kan äta den. BRA! Men.....
I flera år (!!!!!) har hon annars försakat ''vanlig'' pasta. Undrar om hon försakar vinet, morotskakan, läsken, kexen och chokladen också? Ska du skriva texter till dina läsare om träning & kost så bör du absolut ''ha kontroll på kosten''!
 
Ordet lavkarbo förekommer skrämmande nog fortfarande flitigt i bladet.  Kom ihåg att det är skillnad att vara medveten eller fel ute och hysterisk! Så... om du tror du har kontroll på kosten, för att VG, Dagbladet och KK berättar vad som är riktigt. Tänk om!




måndag 5 maj 2014

Vad är en bra förebild?

Förebilder är alltid viktigt att ha. Oavsett om du är en 12-åring med fotbollsdrömmar, eller en pensionär med trädgårdsdrömmar är det bra att inspireras och motiveras av andras prestationer.
Jag ska inte lägga ut om mina förebilder, men då detta är mer aktuellt än någonsin så fick jag lust att brodera några rader med datamaskinen.

Norges största (?) förebild trampade ju riktigt i klaveret igår. Det finns inget som kan försvara det han gjort. Köra rattfull och smita från platsen! Ynkligt!
Jag har alltid tyckt att det har varit konstigt att han har blivit betraktad som en förebild. Hans idrottsprestationer kvalificerar absolut. Men hans avsaknad på respekt för konkurrenter och de som tycker annorlunda har för mig varit det som jag hängt mig upp i. Skillnaden mellan att vara en dålig förlorare och osportslig är hårfin. Men det är en hårfin gräns Petter Northug alltför ofta gått över. Saknar lite ödmjukhet och folkskick!
Jag ska låta bli att lista upp alla exempel där bonden från Tröndelag gått för långt.

Men... om Petter nu har lust att fortsätta med att vara en förebild, så bör han ta några viktiga val nu. Var det här ett dyrköpt sätt att äntligen lära sig att vara ödmjuk? Vi kan bara skatta oss lyckliga att inga andra människor kom till skada. Skäms!


Promillekjøring er en av de viktigste risikofaktorene i vegtrafikken her i landet. Omtrent en tredjedel av alle drepte bilførere har promille i blodet.

söndag 4 maj 2014

Irenes första träningsvecka med PT- så har det varit!

Då tror jag Irene bara får berätta själv. Så här har hon upplevt det:

Første treningsuke er over og det har vært en støl start. Begynte første økt med Marcus med styrketester for å se hvordan jeg var på styrken i 4 forskjellige øvelser. Andre økt var en ren styrkeøkt, hvor vi fokuserte på ryggøvelser. Smelte til og perset i strake markløft allerede på første runde. Det hadde jeg ikke klart alene! 
Ellers har uken bestått av 2 løpeøkter og en sykkeløkt. Så det har vært en veldig bra start! 

Denna veckan tränar Irene bara ett pass med mig, då vi ingick ett avtal på 8 pass på 5 veckor.