här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

fredag 30 maj 2014

fredagsfakta från mig!

På en solfylld dag i Oslo skriver en av de tabloida tidningar om att hälften av alla norrmän är överviktiga. Nåt som säkert stämmer och väldigt många har bra att ta in över sig innan fredagsgrillningen startar. Jag har själv inte läst artikeln, så vet inte om man använder BMI för att fastställa det när de samlat in uppgifter till undersökningen. Jag ska inte hänga upp mig i det, men välj själv om du kan ta några val för ditt liv och hälsa?

Jag tänkte mest slänga ut lite ''fun-facts idag!
Visste du att......

- 1 gram alkohol innehåller lika många kcal som ett gram fett?
- Mycket mer än du tror kan korrigeras med riktig fysisk aktivitet?
- Knäböj är en naturlig rörelse för kroppen?
- 2XU-tights inte har någon som helst effekt?
- God hälsa inte är något man kan ta för givet, bara för att din storrökande granne blev 95 år?
- Man upplever mer om man går till jobbet än om man sitter och stirrar ner i telefonen på bussen?
- Fysisk (moderat sådan till och med!) aktivitet frigör kemiska ämnen i vår hjärna som påverkar vårt humör positivt.
- Ett skolbarn som får mer skolgymnastik presterar bättre sittande i skolbänken? 
- Barn som uppfostras till att äta nyttigt äter bättre resten av livet. (arv och miljö- godis vs frukt)
- Det fina vädret är till för att användas- så spela fotboll barfota i gräset, cykla till en strand, hoppa i havet- simma eller paddla! 

God helg!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar