här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

måndag 5 maj 2014

Vad är en bra förebild?

Förebilder är alltid viktigt att ha. Oavsett om du är en 12-åring med fotbollsdrömmar, eller en pensionär med trädgårdsdrömmar är det bra att inspireras och motiveras av andras prestationer.
Jag ska inte lägga ut om mina förebilder, men då detta är mer aktuellt än någonsin så fick jag lust att brodera några rader med datamaskinen.

Norges största (?) förebild trampade ju riktigt i klaveret igår. Det finns inget som kan försvara det han gjort. Köra rattfull och smita från platsen! Ynkligt!
Jag har alltid tyckt att det har varit konstigt att han har blivit betraktad som en förebild. Hans idrottsprestationer kvalificerar absolut. Men hans avsaknad på respekt för konkurrenter och de som tycker annorlunda har för mig varit det som jag hängt mig upp i. Skillnaden mellan att vara en dålig förlorare och osportslig är hårfin. Men det är en hårfin gräns Petter Northug alltför ofta gått över. Saknar lite ödmjukhet och folkskick!
Jag ska låta bli att lista upp alla exempel där bonden från Tröndelag gått för långt.

Men... om Petter nu har lust att fortsätta med att vara en förebild, så bör han ta några viktiga val nu. Var det här ett dyrköpt sätt att äntligen lära sig att vara ödmjuk? Vi kan bara skatta oss lyckliga att inga andra människor kom till skada. Skäms!


Promillekjøring er en av de viktigste risikofaktorene i vegtrafikken her i landet. Omtrent en tredjedel av alle drepte bilførere har promille i blodet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar