här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

tisdag 6 maj 2014

Matintaget har jag kontroll på!

Det är ord jag ofta hör, lite bombastiskt i mitt jobb som personlig tränare, när jag möter nya kunder.
Till mig kommer ofta människor som önskar att gå ner 6, 14, 28 eller fler kg.Trots att många kunder vill gå kraftigt ner i vikt, så visar de ofta en ovilja att prata om kosten sin?
Den har de kontroll på, minsann! Well..... Det är väl just därför många har ett önskemål om att gå ner sina kg. För att de INTE har kontroll på kosten?Ärligt och ödmjukt kan jag säga att jag inte alltid har kontroll på min kost! Så, varför svarar man så ofta så när man får frågan hur man upplever sin kosthållning?

När man sedan tränger igenom fasaden  upplever man ofta att kosten är helt ute av kontroll!
Extrema tillfällen där Nutrilettbarer är det största näringsintaget, eller att folk inte äter bröd, eller alltid droppar frukost är sånt jag möter hos kunder som ''har kontroll''. Samtidigt som de ofta dricker 2 liter läsk/juice om dagen, eller dricker 3000 kcal i helgerna. Eller går på träning helt utan energi i kroppen. So much for control!

Varför är det värre att säga att man inte kontrollerar sitt matintag? 
Träningen kan de flesta erkänna att de slarvar med, utan problem.
Varför inte bara lägga sig flat och ta hjälp av experter på näringslära?
 
 
Kanske är det för att vi ständigt matas med tokiga ideer på hur vi ska äta från kvälls- och veckotidningar?
Satt och läste iform häromdagen, och skakade på huvudet (igen!) De kör fortfarande på med sitt hopplösa krig mot kolhydraterna.
 
Chefredaktören berättade att hon kommit över pasta av böner. Den är så sund och god att hon kan äta den. BRA! Men.....
I flera år (!!!!!) har hon annars försakat ''vanlig'' pasta. Undrar om hon försakar vinet, morotskakan, läsken, kexen och chokladen också? Ska du skriva texter till dina läsare om träning & kost så bör du absolut ''ha kontroll på kosten''!
 
Ordet lavkarbo förekommer skrämmande nog fortfarande flitigt i bladet.  Kom ihåg att det är skillnad att vara medveten eller fel ute och hysterisk! Så... om du tror du har kontroll på kosten, för att VG, Dagbladet och KK berättar vad som är riktigt. Tänk om!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar