här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

lördag 22 september 2012

Yoga- bara för kvinnor?

Igår besökte jag foljande yogatimme. Att säga att den utvecklar uthållighet blir fel, men allt annat stämmer bra. Jag, med mina stela höfter och korta muskulatur hade i alla fall suveränt utbyte av timmen. Fick jobba hårt med min flexibilitet och tror nog jag svettades mest av alla på timmen. Somnade också tidigt och otroligt gott igår kväll.
Så in med yoga i min träningsplan. Varje vecka! Detta för att främja min rörlighet, nåt jag både kan ha nytta av i styrketräningen, skidåkningen, löpningen och som också kan fungera skadeförebyggande. Dessutom får jag jobba en god del med min anding, på ett helt annat sätt än vanligt.

Nu tänkte jag dock generalisera. Generalisera är farligt. Man kan bomma grovt.
 Men vi försöker ändå. Yoga, pilates och andra ''mjuka'' träningsformer appellerar bäst till kvinnor, när den egentliga målgruppen borde vara män. Män är mindre flexibla och har också ett stort behov för avspänning. Nåt kvinnor också behöver, men fler av dom har en mer utvecklad flexibilitet och mjukhet i kroppen. Borde fitnessbranschen på ett bättre sätt marknadsföra dessa träningsformerna mot män?

Att sedan fler kvinnor borde träna styrketräning, för att stärka muskulaturen, förebygga benskörhet, jobba med viktnedgång (utveckla mer muskelmassa gör nåt med din förbränning), förebygga instabilitet i knän och andra leder, säga farväl till nacke- och skulderskader orsakade av muskulär obalans blir en annan femma ( jag kunde förlängt denna listan ännu mer). Vi får bara konstatera att, det helt enkelt är så att vi tycker om att göra det vi redan är bra på.

Ibland kan man genom att träna det man är sämst på, bli bättre där man vill prestera. How about that?

Så min uppmaning med denna texten blir:
- Var en  man, gå på yoga eller pilates! Du kommer garanterat få några svar om din egen kropp, och dom där ryggproblemen du haft kanske också får jobba mot förbättrad status? Min erfarenhet från jobbet visar att i stort sett alla män med korsryggsbesvär har nedsatt mobilitet i hamstringsmuskulaturen och sätesmuskulaturen.
Bild av Bikram Yoga. Den svettiga varianten av yoga som genomförs i bastuvarm och fuktig miljö.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar