här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

lördag 15 september 2012

Min egen träning och Redcord

Hade glädjen att bli inbjuden till seminar hos Redcord Norge ute på Lysaker i torsdags. Denna yankeen hade kommit från USA och föreläste för oss. Vi fick också en uppsjö av bra övningar som vi fick utföra och testa på varandra. Nu väntar jag bara på en mail från Redcord Norge med presentationen så ska jag börja testa och utöva ännu mer övningar i trådarna från taket. Fokus? Rörlighet i höftpartiet.

Men först, Redcord, vad är det?

Du vet de röda repen som hänger där på gymmet, som du aldrig vågat använda, eller kanske har utfört en superman i?

Vill du läsa mer om upplevelser med Redcord, så har en av kursdeltagarna en egen blogg där hon skriver om sina erfarenheter och träning med Redcord.


Jag fick mig i alla fall nåt att reflektera över. Att nåt så enkelt kan fungera så bra (till en viss grad).
Idrottsman eller motionär, muskelsamspelet i Redcord ger dig både några svar och gåtor att lösa i förhållande till egen kropp och rörlighetsmönster. Styrka- rörlighet och balans.

Själv har jag fem övingar jag ska jobba ihärdigt med för att förbättra min rörlighet i höfterna (nåt som förplantar sig och ger skador i den svagaste punkten i mitt ben- vaden). Förbättrad rörlighet ska få mig att prestera bättre både skidåkningsmässigt och löpande. Skadefrihet är dock den största orsaken till att jag tror detta är vägen att gå.

Fokus- rörlighet. De som jag själv ska fokusera på förklarar jag kort här. Svårt att hitta videor/bilder. Kanske jag ska be en att en kollega filmar mig så kan jag uppdatera inlägget?

Övningarna:

Windmill/helikopter (går ut på att man roterar överkroppen- rak rygg). 
Lateral höfttilt (bägge sider)
Lateralt utfall (kroppen ska inte rotera- utan gå i en rak linje)
Matrix- höftextension (1-arm)
Golf sving (bägge händerna i handtagen, rotera bakåt med en kraftig vridning)

Ser att detta måste filmas......I'll be back!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar