här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

tisdag 24 juni 2014

Vad är det egentligen för fel med vanlig mat?

549,- för dyr urin! Löp och köp! 
Jag jobbar ju i en bransch som brukar få det förfärliga epitetet ''fitnessbranschen''. När jag säger ordet fitness tänker många av er på posering i liten trosa på en upplyst scen, där muskeldefinerade fitnessutövare försöker att använda störst möjliga dos bruncreme, eller?

Jag stack förbi den stora gymkedjan häromdagen. Spelar ingen roll vilken, jag tror det ser likadant ut hos konkurrenten också. I killarnas omklädningsrum var den överlägset mest använda muskeln den som skakar proteinshaken! Nästan alla jag observerade gick omkring med ett pulver som blandades ut i vatten och intogs efter träning. Några drack också en speciell dryck innan, för att få kroppen igång. Detta har blivit lika utbrett som att ta bilder av träningspasset på Instagram/Facebook. Varför? När det ger så lite....

Det er i forskningen ikke hold for å si at det gir effekt å øke proteininntaket utover det vi får i et normalt godt kosthold. Det beste rådet per i dag er at man skal spise 4-6 måltider om dagen med et variert matvareutvalg. Inntak av kjøtt, fisk melk og meieriprodukter gir rikelig med protein av god kvalitet. Det trengs flere gode studier på proteintilskudd for å konkludere om effekten. (Något som inte föreligger),

När jag jobbade hos en av de stora aktörerna, så florerade också såna här pulver på personalrummet. Men där var det också, pre-workouts (som ofta inte får säljas i Norge), koffeintabletter, och stora flaskor med proteindryck, eller chokladbars som vi var programförpliktade att sälja till medlemmarna. Av några kolleger fick jag förvirrade kommentarer för att jag åt bröd och för att jag använde socker på gröten och inte stevia eller sukrin! Branschen är otroligt duktig på att pressa på oss varor. Bara se på här vad som säljs. Det mesta på dessa sidorna kan man bara dra ett fett svart streck över! De där proteinhinkarna används bäst som kettlebells för bättre träning! Annars är det mest dyr urin.

Läser du en blogg till någon som jobbar med träning (eller aktiv inom fitness) så är det pannkakor med proteinpulver, hyllningar till stevia och andra på gränsen till skruvade saker. ''Vanlig'' mat är ett undantag. Är kanske inte så konstigt att några förvirrade läsare utvecklar ätstörningar i en eller annan riktning? Vilket pulver måste jag ha? Vilken diet ska jag gå på? Hur får jag fram sommarkroppen? Innehåller alkohol kcal? Omvänd 5-2 diet det måste ju funka? Ananasdieten....hmmmm.

Sedan är det också något med riskerna vi utsätter oss för?
Vad finns det för forskning på att använda pulver, kosttillskott över lång tid? Har du full översikt över vad som står på dopinglistan och inte? 
- Tycker du inte att smak och matupplevelsen är viktig?
- Har du lust att kasta bort pengar på saker som inte ger någon effekt? 

Varför inte bara göra det enkelt och träna lite bättre? 
Min kollega Oddveig skriver här ett bra inlägg om förutsättningar för ett bra kosthåll!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar