här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

måndag 3 juni 2013

Cykel som träningsform- hur nyttigt är det?

Nu tycker säkert många cykelälskande, tightsklädda människor att jag bommar, men det bjuder jag på!
Idag ska jag ta för mig träningsformen cycling (som alla träningscenter tidigare kallade spinning) och cykelsporten- märk skillnaden.

I mitt jobb upplever jag ofta hur lite funktionellt cyklande är. Cyklisterna har kroppshållning som en banan, ont i ryggen, är stela i höftledsböjaren och kan inte löpa. Och de cyklar ofta väldigt mycket, tränar lite annat (nu snackar jag om cykelmotionärerna). Så ofta använder dom kroppen otroligt ensidigt. När sedan vardagen består av att sitta böjd över en dator, får kroppen dubbel dos, och blir lidande.

Men, cykla utomhus har i alla fall lite mer dynamik i sig än det att sitta på en cyclingtimme många dagar i veckan. Utomhus måste man följa med på andra trafikanter, se efter gupp i vägen, flytta kroppsvikten för att balansera cykel etc. På en cyclingtimme sitter vi över en stabil metallram, där vi under cyclingtimmes gång glider längre och längre fram över styret, med sämre och sämre kroppsposition.
Om det ger dig mer nackbesvär så blir jag inte förvånad. Eller problem med ryggen, när magmusklerna inte orkar hålla emot hos en person som inte är en toppcyklist. Vi ar trots allt släkt med Homo Erectus. Att du sedan inte får riktig belastning för skelettet är något annat att ta med sig. Benskörhet förebyggs genom att skelettet belastas. Om du sedan har som mål att reducera vikten (något många har), så finns det mer effektiva träningsformer.

Så ska man sluta att cykla om man älskar det? Eller om man som ny på träning vill hitta nåt man mästrar omedelbart (alla kan cykla)?
Nej, inte nödvändigtvis, men det skadar inte att öka medvetenheten och se den stora bilden. Kanske får du här svaret på varför ryggen värker, eller varför nacken inte blir bättre?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar