här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

tisdag 18 juni 2013

Bland det dummaste jag ser när det gäller träning...

Träning ska uppmuntras, så dagens lilla post får stå som ett undantag till mitt annars så ivriga träningsmissionerande. Men idag på väg hem från jobbet såg jag nåt som gav mig skrivarlust.

Var så god, här följer en lista på meningslösa och ibland skadliga saker vi människor gör i förbindelse med träning.

Idag fick jag uppleva löpning med hantlar i händerna på nära håll. Varför gör någon det? För att förbruka mer energi är väl det troliga. Dessvärre, energiförbrukningen ökar marginellt. Bättre att ta två runder uppför en backe/trappa då, eller köra några fina knäböj.

Nr 2:
" Jag måste ha några magövningar, för jag vill ha bort korven runt magen". Ja, då är inte lösningen 200 sit-ups, eller evighetslånga plankor (när i din vardag står du i plankposition i 3 minuter?). Punktförbränna slutade man förresten med på Jane Fondas tid. Försök förklara det för någon som lever kvar på Jane Fondas tid.

Nr 3: Nytt citat.
" Jag går till kiropraktorn varannan vecka och knäcker upp"
 Hör du hur fel det låter?
Vad "knäcker" du upp?
Felställningar i lederna, som troligen blivit framkallade av muskulär obalans. Har du verkligen så allvarliga besvär att du MÅSTE knäcka upp varannan vecka ber jag dig bortse från detta. Men för de flesta hade en mer långsiktig lösning var riktig träning för kroppen. Tips: Kiropraktorn bör rekommendera riktig träning, annars vill han bara tjäna pengar på dig!

Nr 4:
Jag går och tränar nåt jag absolut inte kan.
Den här har jag gjort själv. Hängt mig på en trend, gjort saker jag inte har fysiken för. Olympiska lyft ser för exempel så häftigt ut, men inte alla bör göra det. Rollerblades och backhoppning verkar kul, jag kör igång! Ungefär som denna ryssen som lyfter marklyft i vardagsrummet. ILLA!


Sista punkten där mästring och färdigheten är för liten kan ju ge dig allvarliga skador. Axlar ut av position, avsliten vadmuskel (been there, done that), hjärnskakningar, korsbandsskador, fallskador.....

Punkt 5. Lita blindt på allt som kvällstidningarna skriver om träning.
FAIL! Ta det med en nypa salt. Vem står bak forskningen de presenterar? Presenterar de forskning eller bara en vanlig experts meningar? Om du tror på allt denna delen av presskåren skriver bör du söka upplysning. Nästa överskrift till en saftig artikel blir kanske "Så här använder du ögonen".

Sista punkten får bli:
Ha orealistiska förväntningar.
Det du investerar av tid och kvalite på träning får du tillbaka. Tränar du längdskidor 45 min/vecka tar du inte märket i Birken. Tar du tre pass en vecka, så tre veckors paus så bör du kanske inte heller drömma om storslagna resultat. Systematik och tålamod över tid ger resultat.
- Bygga sten för sten, är ett bra citat.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar