här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

torsdag 27 juni 2013

Har du följt med i plankedebatten?

I VG häromdagen gick debatten häftigt. Är planken bra, skadlig, funktionell? Ger den mig platt mage på stranden? Jag som kan stå 4 minuter i planka, och Therese Johaug står visst 45?!?!? Get a life- varför står du och härmar en planka i fyra minuter? Rör på kroppen!

Jag ger mig inte in i debatten mer än genom att säga att träning är individuell och alla individer är unika. Tycker dock att professor Bø på Idrettshøyskolen kunde ha berättat att störst aktivitet av magmuskler ges genom en knäböj eller armhävning (planka med rörelse). Gammaldags crunch eller sit-ups nådde inte upp på samma nivå när de kopplade elektroder till en testperson uppe på Sognsvann. Kanske lika bra det, för flexion av ryggraden har vi väl nog av där vi sitter böjda över datorn? Mer nyttig läsning här.

Om du verkligen saknar en stark kärna och vill träna upp kontakten med den, så rekommenderar jag grupptimmen Shape hos Elixia (nej, det ska fortsatt en del andra ingredienser till för att få en platt mage).

Men idag, just för er läsare tänkte jag dela flera funktionella och förhoppningsvis häftiga och motiverande magövningar. Låt videon rulla. Först guiden till en bra och dålig planka! Lånar en bild av en tjej i moderiktiga tights.

Nedersta positionen är självklart felaktig och ger smärtor i ryggen. Men jag hade gärna tagit större sträck i höften också på den översta bilden. Lite väl mycket rumpa i vädret. 


Tillräckligt med planka nu! Låt oss ha roligt- magövningar varsågod! (beklagar det tramsiga pratet under filmandet)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar