här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

söndag 7 oktober 2012

En ödmjuk titt på baksidor och fallgruvor med personlig träning

Idag (passar bra på en söndag), ska jag ägna lite tid åt självrannsakan. Eller jag ska göra dig medveten om några saker du bör vara observant på innan du väljer PT. Några fallgropar är det alltid, och den som passar din granne passar kanske inte alltid dig. Jag skriver denna texten på bakgrund av ett seminarie jag var med Melkesyrefabrikken. På nämnda seminarie satt dessvärre flera av mina PT-kollegor och  ställde idiotiska frågor om konditionsträning. Saker dom borde kunna. Nåt som leder mig till starta min lista med saker du borde undersöka innan du väljer din personliga tränare.

1. En bra PT bör inte utsätta sina kunder för saker som vedkommande själv inte har försökt själv, på sig själv. (OK, allt kan man inte vara bra på, men har du inte testat att ta maxlyft i knäböj kanske du inte ska utsätta din kund för det).

2. Kan du inte springa själv, kanske du inte ska träna medlemmar som önskar att prestera i ett halvmarathon? Har din PT inte erfarenhet med att konkurrera i Fitness, så kanske du ska leta en annan PT?

3. Har din personliga tränare erfarenhet med att jobba med målsättningar som du också har? Kan du få några referanser? Ringa några tidigare kunder kanske?

4. Har din tränare mycket att göra och är synlig jobbandes på gymet ofta? Ja, då har han eller hon troligen många nöjda kunder och är populär. Du måste bara försäkra dig om att din PT inte är för upptagen.

5. Hur tydligt blir ditt mål för dig? Ett mål ska alltid vara konkret, mätbart och specifikt. Målet är ALLTID ditt, men din tränare hjälper dig att formulera det.

6. Kan din PT svara dig på allt? Det kan nästan ingen. Så var försiktig. En god PT är ödmjuk och vänder sig hellre till litteraturen eller en kollega istället för att svara som hon tror eller gissar.
Det är ingen svaghet hos din PT om hon säger:
- Det vet jag faktiskt inte, men jag ska ta reda på det.

7. Tränar PT:n dig bara på saker hon behärskar bäst? Det händer lite för ofta (och det är lätt att göra saker man behärskar och tycker om). Ska du prestera i KK-mila 2013, så kanske du inte ska köra samma upplägg som killen som vill bygga muskler i överkroppen? Gör din PT specifika saker för ditt mål, eller gör du samma övningar som kunden som tränade före dig?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar