här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

tisdag 10 februari 2015

Stressa mindre säger jag!

Varenda morgon hör jag bilar intill gatan där jag bor tuta högljutt, det kokar, stressen bygger sig upp, tutar jag kan jag ju komma mig på jobbet en halv minut tidigare än om jag inte tutar tänker kanske bilisten?

Stress är jättebra säger jag. Riktig stress ja....
Låt mig förklara:

Vi är inte byggda för att vara ständigt stressade. Anspänningen är tänkt att följas av en urladdning och sedan vila och återhämtning - björnen anfaller, vi slår ihjäl den och kan sedan pusta ut- stressnivån sjunker. Eftersom anfallet aldrig kommer, stannar stresshormonerna kvar i blodet och manar kroppen till fortsatt beredskap. De spända musklerna stelnar och börjar värka, den frigjorda energin lagras runt buken, magen börjar bråka och vi får svårt att sova.
Vår hjärna är fortfarande på helspänn inför det kommande anfallet. Därför försöker den prioritera bort sådant som inte är avgörande för vår överlevnad, såsom att läsa månadsrapporter eller minnas namnet på personer man inte träffar så ofta. Det är inte så konstigt - skulle du kunna läsa rapporter med en björn som prasslar i buskarna? Vi får svårt att koncentrera oss, minnet sviktar och vi presterar sämre på jobbet. Kanske blir det också alltför ansträngande att vara social och trevlig mot kollegorna.
Så tänk på din stressbägare som är mätglas från 0-100. Genetiken vill att vår mätare ska slå ut upp mot hundra (när björnen anfaller)- för att sen ladda ut och sjunka ner till 10. Idag går många människor omkring med den mätaren på 40-50, konstant. Alltså konstant lite stressade hela tiden och aldrig avspända. Vad leder det till mån tro?
Efter ett tag får de förlängda stressreaktionerna konsekvenser. De tre viktigaste medicinska effekterna av stress är utmattningsdepression (utbrändhet), hjärt- och kärlsjukdomar och problem med muskelvärk. Immunsystemet, som blir starkare vid kortvarig stress, försvagas när stressen blir långvarig och man kan få problem med upprepade infektioner. Det finns även många besvär som i sig inte orsakas av stress men som förvärras av den, exempelvis astma.
Det här låter ju inte bra....vad gör man då? Jag vill komma ut ur stresspiralen!!!
Ja, börja med att få balans mellan ansträngning och vila, ta kontroll över sitt eget liv, få stöd av andra människor och naturligtvis äta bra, sova gott och röra på sig. Problemet är att stress ofta får oss att söka de snabba lösningarna (dålig mat, kiropraktor, tutande i biltrafiken). Dessa beteenden förstärker effekten av stressreaktionerna och blir en del i en negativ spiral.
Men vad gör du då för att stoppa denna utvecklingen? Ringer Bertrand och hans team av självlärda mentaltränare? 
Det finns mycket du kan göra själv för att bli bättre på att hantera stress.
  • Fundera över vad det är som stressar dig och om du kan göra något åt det.
  • Lär dig prioritera. Vad är viktigt, vad är nödvändigt, vad klarar du dig utan?
  • Sätt realistiska mål och ta inte på dig ansvar får sådant som du inte har makt att påverka.
  • Lär dig sänka tempot, varva ner och sova tillräckligt - sömn är livsnödvändigt.
  • Håll kontakten med vänner, prata med andra om hur det känns och se till att ha roligt ibland.
  • Rör på dig! Kroppen har laddat för fysisk aktivitet och måste få göra sig av med hormoner, energi och muskelspänningar. JA- fysisk aktivitet reglerar massa i kroppen, bland annat stress!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar