här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

tisdag 21 maj 2013

Grunderna för att lyckas

Hej igen.

Pingsthelgen bjöd på sol, och du undrar kanske hur du ska finna ''formen'' till sommaren.
Låt mig ge dig en generell guide till hur du bör gå till väga. Just det, en generell guide, allt är generellt, och träning är ALLTID individuell och spesifik. Så därför är detta ingen plan hur du, du eller 25 000 andra människor bör träna. Inte är det dieten du bör följa, styrkeövningarna du ska ta, stretchingen du behöver, eller intervallerna du ska ta dig ut på. Utan hellre några regler för att lyckas med just ditt mål. Låt oss lägga grunden. Quick fixes går bort!

1. Vad är ditt mål? Kom här ihåg att ett mål ska vara konkret, mätbart och tidsbestämt. Mitt mål är f.ex att springa halvmaraton i september på under 1 timme och 30 minuter. Konkret- mätbart- tidsbestämt. (CHECK). Att målet sedan bör vara positivt formulerat är också något jag tar med. Realismen i det hela bör också vara på plats. Sätt igång, målträning. Vad är ditt mål? Är det konkret- mätbart- tidsbestämt? Om inte. Börja om från start igen!

b) Kanske ska du ta några tester för att de var du är vid uppstart? Kanske har du delmål?

2. Gör en plan. Följ den. Här kan det okså vara fint att sprida ordet om vad du önskar uppnå. Du har säkert några resurspersoner i din omgivning, som stöttar och inspirerar dig. Om inte, snylta på någon som inspirerer och tar dig ett steg videre. Planen din bör också vara förankrad i verkligheten. Kan du bara träna 2 gånger i veckan, så planlägger du för det, inte 4 gånger. Svårt att göra en plan? Ta hjälp av någon kunskapsrik, eller kanske en som har mitt yrke?

3. Följ planen!!! Kan inte sägas nog. Förlorare som misslyckas följer inte planen. Vinnare bestämmer sig och fullförer. Var en vinnare. Och var stolt för att du lyckas med att ta små steg av gången mot ditt STORA, UNDERBARA mål.

4. Skriv ner vad du äter. Ja, vill du verkligen optimalisera din träning så är kosten viktig. Oavsett om det gäller att gå ner, eller att prestera i en tävling. Är detta svårt? Ja, det är svårt. Vad ska man äta. Ta hjälp!

5. När det är tungt. För ibland blir det tungt att motivera sig. Jobba på det mentala planet. Var på plats i målet. Vad ser, känner, hör du när du nått ditt mål? Otaliga gånger har jag sett mig själv staka i mål i Mora på det underbart vackra upploppet, medan jag hör speakern säga mitt namn. Träna tillsammans med någon, ett lag, en PT?  Har du avtalat träning kommer du dig garanterat dit, eller hur?


Till slut, finn inspiration där du hittar den. Jag hittar min i Karin Boyes dikt eller i bilden på toppen:

I rörelse

Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar