här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

torsdag 9 maj 2013

Aspartam- vad är det?

Igår gick det en epidemi av Facebook-poster om aspartam.
Så nu sitter många här, förvirrade, för det är ju inte lätt. Är det cancerframkallande? Kan jag inta det som diabetiker? Varför står det ''innehåller en fenyalaninkälla'' (svårt ord!) på förpackningen?

När man söker fakta, gäller det alltid att se vad forskningen kommit fram till. Nåt annat blir bara spekulationer. Aspartam är i alla fall ett konstgjort sötningsmedel som togs fram mitt på 60-talet. Det vet vi! Garanterat!

Livsmedelsverket i Sverige sammanfattar här jättebra vad aspartam verkligen är. Läs texten så ser du att aspartam egentligen består av flera viktiga byggstenar (aminosyror- protein) i vårt vanliga kosthåll.
Att det sedan smakar illa är ju en annan femma. Och att många läskedrycker som innehåller är fulla av syra som skadar tänderna är en annan. Så har vi den eviga debatten om att lightläsk triggar sötsuget. 

Varför ta en chans? Drick vatten är mitt råd. Staden är ju full av det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar