här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

måndag 29 april 2013

Folk frågar om löpteknik....

- Borde jag också springa på framfot?
- Ska jag köpa Fivefingers?
- Ska jag gå en kurs på Löplabbet och lära mig gå och springa riktigt?
- Mina skor har passerat 300 km, skobutiken säger att jag ska köpa nya. Stämmer det?
- Jag har benhinneinflammation, vad ska jag göra?
- Hälsenan värker. Varför?

Många frågor, och svaren är inte givna. Jag är ingen läkare, men mycket kan spåras till hur du rör dig.
Ska du gå på kurs, köpa Fivefingers och lära dig springa ''riktigt''? Nej! Rör dig som det känns naturligt för dig. Fivefingers är härligt tycker jag, men anpassningen kan vara tuff om du gått i trånga skor i 30 år. Jag har tidigare utbroderat om fördelar med riktiga lättviktare. Men om du nyss har börjat springa skulle jag vara försiktig.

Springer du med dålig löpsekonomi (och kanske smärtor?) så kan mer spåras till muskulär obalans. Alltså, med enkla ord några svaga ''långa'' muskler, och några antagonister som är korta och stela. Riktig styrke- och rörlighetsträning kan därför göra mer för ditt löpsteg, än att gå en kurs i att hur man springer. Skador i löpning är många, och de flesta beror på överbelastning och/eller felbelastning. Mycket kan också spåras till ett ofördelaktigt rörelsemönster. Så, hur springer du? Är du en gasell eller en flodhäst?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar