här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

onsdag 9 januari 2013

PAL- vad är det?

Hej.

Så har i tiderna då nyårslöfterna jobbas med tänkte jag upplysa er om vad PAL är. PAL är en förkortning som står för (om vi översätter): Fysisk aktivitets nivå. (Physical activity level).

Det är ett (indirekt) värde för hur mycket energi du förbrukar på en dag. PAL-värdet kan sedan multipiceras med ditt BMR för att avgöra hur mycket energi du gör av med på en dag. Häromdagen publicerade jag med en nypa salt på min facebook, denna famösa nätsida att jag gjort av med 6000 kcal under 4 timmar halvhård skidåkning. Då vet jag att jag gör av med 2100 kcal i vilotillstånd/dag. Detta kan också räknas ut med diverse metoder. Ta dom bara med en nypa salt! 86 kilo som är min kroppsvikt med mycket muskler har gärna en högre viloförbränning (BMR) än 86 kg ''dödkött''.

Jag har fått min med ett mätinstrument. Så får man själv välja hur mycket man litar på en inbodyapparat. Vi går tillbaka till PAL. Nu ska jag illustera räknestycket.

Vi känner min viloförbränning 2100 kcal.
Iform.no har en superfin PALkalkylator som jag själv rekommenderar till hemmabruk. Jag limmar helt enkelt in tabellvärdena för att ge en god förklaring i detta inlägget. Så får du leka med dina värden sen i länkad kalkulator.

PAL-värden
Dette är värden om du är .
•   Sängliggande eller stillasittande: 1,1–1,2 (multipliceras med BMR)
•   Stillasittende arbete med liten eller ingen aktivitet på fritiden: 1,3–1,5
•   Stillesittande arbeid med liten rörelse, men liten aktivitet på fritiden: 1,6–1,7
•   Lugnt arbeid (stående, gående): 1,8–1,9
•   Väldigt hardt kroppsarbete eller daglig träning: 2,0–2,4
- PAL skal økes med 0,025 for hver time med moderat aktivitet
- PAL skal øke med 0,05 for hver time med intensiv aktivitet (for eksempel løping)
I Sverige/Norge har vi en gjennomsnittlig PAL-värde på 1,6–1,7. Målet er en PAL-värde  på 1,8–1,9. Det är möjligt att genomföra om man går min. 30 minuter om dagen.

Hur är då detta nyttigt för dig?

Jo, mer muskelmassa och högre viloförbränning bränner mer kilos kan man säga på ett enkelt sätt.
Där jag med mina kilo med muskler använde 6000 kcal under mina 4 timmar på skidor så förbränner min kompis på 74 kg (och framför allt mindre muskelvolym) en god del mindre.

How about that?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar