här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

onsdag 16 januari 2013

6 helt nya veckors träning mot Birken

Hej.

I morgon startar jag min nya träningsplan med en total ledig träningsdag (nästan i alla fall).

Skidåkningen börjar så smått sitta. Nästa fas är att bli effektivare i min stakåkning.
Så fram till Thorleif Haugs minnelöp 3.e februari kommer jag att jobba lite med min teknik en hel del.
Hauern som den visst kallas fungerar som seedning till Birken (mitt stora mål). Kan dock bli aktuellt med ett seedningslopp till. Det ser du i planen nedanför. 6 nya veckor alltså. Styrketräningen går in i en fas där det mer eller mindre bara är underhåll som gäller. Försöka bevara det jag har. Synd att man måste jobba också......annars kunde jag tagit mig ändå större friheter.

Vecka 1:  14-20/1
Måndag: Vila, evt lätt löpning
Tisdag: Pass 1: Skidåkning- intervall 60 min Pass 2: YT MAX till skidsäsongen (instruktör grupptimme)
Onsdag: Pass 1: Styrke öerkropp Pass 2: Skidåkning långkörning- 120 minuter
Torsdag: Rörlighetsträning+ stakning teknik 45 min
Fredag: Styrke ben
Lördag: Vilodag
Söndag: Skidåkning, långtur/teknik cirka 240 min

Vecka 2: 21- 27/1
Måndag: Styrke skidspesifik.
Tisdag: Pass 1: Skidåkning intervall 75 min Pass 2: YT MAX
Onsdag: Skidåkning långkörning 120 min
Torsdag: Styrke helkropp/rölighetsträning
Fredag: LILLEHAMMER- Rolig skidåkning- 4 timmar (testa Birkenspåret)
Lördag: Styrke överkropp
Söndag: Pass1: Skidåkning- intervall 90min

Vecka 3: 28/1- 3/2
Måndag: Pass 1. Rörlighetsträning/styrke helkropp Pass 2: Intervall 30 min
Tisdag: YT max (instruktör)- skidåkning intervall 60 min
Onsdag: Styrke överkropp
Torsdag: Vila
Fredag: Lugn skidåkning 90 min
Lördag: Vila
Söndag: Thorleif Haugs minnelöp (tävling!) Under 3 timmar på 4 km resultat.

Vecka 4: 4- 10/2
Måndag: Rörlighetsträning- restitutionsträning 60 min (cykel/simning)
Tisdag: Pass 1: Skidåkning rolig 60 min/teknik Pass 2: YT MAX
Onsdag: Skidåkning långköring, 150 minuter
Torsdag: YT MAX- Ben styrka
Fredag: VILA
Lördag: VILA
Söndag: VILA

Vecka 5: 11- 17/2
Måndag: Styrka helkropp + löpning 30 min
Tisdag: Pass 1: Skidåkning 75 min (intervall 4x 6 min) Pass 2: YT MAX
Onsdag: Skidor långkörning/ pass 2 styrka helkropp/rörlighet
Torsdag: Fartlek skidåkning 75 min.
Fredag: Vila
Lördag: Grenaderen? 90 km genom Oslomarka
Söndag: Restitution 45 minuter. Cykel/simning

Vecka 6: 18- 24/2
Måndag: Pass 1: Styrke överkropp Pass 2: Löpning 30 min
Tisdag: Skidåkning 75 min. Rolig.
Onsdag: Styrke ben+rörlighet
Torsdag: Skidåkning långköring- 150 minuter
Fredag: Vila
Lördag:  Skidåkning långtur- minimum 150 minuter
Söndag: Dito

Efter detta träningsprogrammet är det lov att vara sliten och nöjd. För att använda en sliten fras när planen ligger klar. JUST DO IT!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar