här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

söndag 13 januari 2013

6 nya träningsveckor- här är min plan

Hejsan.

Ni ser mina 6 tidigare veckor i mitt förra inlägg. Mellannöjd är en god beskrivning av en utvärdering.
Vi plussar först:

Förbättrad rörlighet och några löpssteg tagna i träningsperioden.
Bra variation och tidseffektiva pass har gått bra.
Styrkan i ben är också förbättrad.
Inga bakslag för kroppen.

Minus:
För få långa pass- tidsprioriteringar
Lite för lite kvalite på intervallerna (men det hämtar jag in på snö).
Lite yoga

Så 6 nya veckor- nu med förhoppning om mer snö (det lyser ju redan vitt) och mer skidåkning.
Tar med mig samma styrkeövningar i programmet.
Ben: Knäböj- Rak marklyft- Utfall- Lårcurl och tåhäv (droppar 4 och 5 vid helkroppspass)
Överkropp: Pull-ups- stående rodd- Dips- Push-ups i redcord- omvända flies (droppar 4 och 5 vid helkroppspass). Annars är jag anmäld till Thorleif Haugs minnelöp (som seedning till Birken) och ska på eget träningsläger på Lillehammer sista helgen i januari. Yogan går nu bort för egen rörlighetsträning. Då jag har svårt att passa in yogatimmar i min agenda.

3- 9/12
Måndag: Pass 1:  Maxstyrka ben Pass 2: Intervall löpande (lite tillbakahåll).
Tisdag: Långtur gående/löpande, 2-3 timmar och rörlighetsträning.
Onsdag: Rörlighetsträning
Torsdag: Intervall stakning 30 minuter. Pyramid. 1 min- 2 min- 3- 4- 5- 4- 3- 2-1. Maxstyrka överkropp
Fredag: Långköring löpning 3 timmar.
Lördag: Skidåkning 3 timmar
Söndag: Vila

10- 16/12
Måndag: Styrke ben och intervall löpande
Tisdag: Shape styrke overkropp + rörlighet. Shapetimme vill säga träning för mage/rygg.
Onsdag: Intervall stakning. 30 min med 45-15 gånger 16 stk.
Torsdag: Maxstyrke bein
Fredag: Lugn långkörning 2 timmar- på ski
Lördag: Vila
Söndag: Økt 1: Maxstyrka överkropp+ rörlighet- skidåkning 2 timmar

17- 23/12
Måndag: Rörlighet+ corestyrke- Löpning 15 min
Tisdag: Lugn långkörning (skidor?) Teknik- utan stavar
Onsdag: Maxstyrka ben+ rörlighet
Torsdag: Intervall skidor.
Fredag: vila
Lördag: sjuk
Söndag: sjuk

24- 30/12 SVERIGE
Måndag: Vila (julafton)
Tisdag: Coreträning 45 min
Onsdag: Skidåkning långköring lugnt 12 km (minus 16 grader Celsius)
Torsdag: Skidåkning lugnt 12 km
Fredag: Skidåkning 7 km
Lördag: Simning 45 min
Söndag: Skidåkning 6 km teknikträning

31/12- 6/1
Måndag: Coreträning, styrke ben
Tisdag: YT MAX, Shape (60 min)+ Skidåkning 60 min
Onsdag: Maxstyrka helkropp
Torsdag: Skidåkning- långkörning 2,5 timme
Fredag: Skidåkning- långkörning 4 timmar
Lördag: Rörlighet/styrke 50 min
Söndag: Skidåkning teknikk, fartlek/ rörlighetsträning

7/1- 13/1
Måndag: Pass 1: Rörlighet+ styrke 45 min Pass 2: intervall 30 min
Tisdag: YT max till skisesongen
Onsdag: Skidor långkörning- 40 km
Torsdag: Rörlighetsträning+ styrka ben. Pass 2: Intervall 30 min
Fredag: Skidåkning 2 timmer
Lördag: Skidåkning 2,5 timmar
Söndag: Styrke överkropp+ intervall skidor. 30 min


Nu gäller det bara att prioritera riktigt i förhållande till planen.
Wish me luck!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar