här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

torsdag 23 augusti 2012

Mindfulness- vad är det?

Jag har forskat lite i ämnet Mindfulness och också läst otaliga böcker. Trendord eller inte, jag har i alla fall funnit positiva aspekter av att bejaka min medvetna närvaro, och det har också gett mig en helt annan ro i sinnet och några fasta övningar jag gör dagligen för att försöka fungera bäst möjligt som människa. Eller är det kanske den stigande åldern som gjort att man fått mer sinnesro?

I mitt jobb upplever jag ofta att människor önskar att göra ändringar, förändra mönster, bryta dåliga vanor och etablera bättre nya vanor, men ofta visar det sig att prioriteringarna är felaktiga. Stress som kanske är det motsatta av mindfulness är ju både hinder för viktnedgång och ofta det som stoppar oss när vi önskar vi kunde vara ute på skidorna en gnistrande och klar vinterdag. Och lita på mig, allt vi matas med i dagens samhälle i form av intryck har vi inte en chans att stänga ute eller ignorera. Så hjärnan klarar heller inte av att hantera alla intryck. Så, många av oss är ''overloaded. Och det som ofta får vika då är dina egna behov. Du har ju trots allt barnen, jobbet, dina föräldrar, gräset i hagen, inköpslistan och tvättstugan att ta tag i. Plus att sociala medier absolut måste uppdateras och mobiltelefonen måste tryckas på.

Så om du fick möjlighet till bättre impulskontroll, större förmåga att ''ta in'' andra människor i din omgivning, mindre stress i vardagen, ökad självkänsla, större förmåga att nå mål, sortera vad som är viktigt och oviktigt, verkligen smaka mer av mat och dryck, andas och sova bättre, få mer resultat av dina aktiviterer. Njuta mer av sex med din partner (nu vaknade du ja?) Skulle du då säga nej till ett sånt verktyg?

Trodde inte det.....

Böcker jag skulle vilja rekommendera om du vill forska i ämnet:

Nr 1.





Nr 2. Av mindfulnessens (skriver man så) fader Jon Kabat-Zinn.

Nr 3.  Med det lite förhärligande namnet Lycka nu!

Mindfulness för mig. Lyssna på fågelsång en tidig lördagmorgon i december.
Så låter vi Mia Törnblom, vara Mia Törnblom. Hon platsar inte på min lista, trots ihärdiga föredragsturneer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar