här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

torsdag 16 januari 2014

Träna INTE hemma!

I media ser vi överskrifter som:
- Så tränar du bäst hemma!
- Övningarna du kan göra hemma!
- Träna hemma
Och på norska statskanalen visar träningsgurun Yngvar vad du kan göra hemma.

Och så vidare...

Låt mig fungera som motvikt- här är mitt råd:
Träna INTE hemma!
Varför inte frågar du?
Låt mig argumentera.

Rörelse är alltid bra, och en motionscykel eller knäböj framför TV:n är alltid bättre än att sitta djupt nedsjunken i en soffa. Allt är som känt bättre än inget! Men vill du nå dina mål (för mål har du väl?), så bör du nog kliva längre bort än 2 meter från soffan! Gör träningen din till ett andningshål, bort från TV, barn, soffan, vardagen. Själv tycker jag det lyser lathet om man tränar 2 meter från soffan! Troligtvis kommer du heller inte hålla vanorna över lång tid, när du blir avbruten av TV, mannen, barnen. grannen, disken.

Kom dig ut!
- Gör träningen en neutral plats, där du kan ha sinnesro nog till att fokusera på det som är viktigt och glömma vardagsbestyren. Så ska du absolut  träna hemma? Då bör du ha ett träningsrum! Ett rum satt av till träning.
Kanske har du en lekplats som lyser tom på kvällstid i kvarteret?
Kan du hjälpa grannen att skotta snö?
Kan du använda elljusspåret?
Har de ett utegym där du bor?
Eller kanske du ska använda några hundralappar på medlemskap på ett center för träning? Så kallade gym!
Vad är några hundra kronor när vinsten av aktiviteten är så otroligt mycket större?
Och ett annat tips:
- Gör det enkelt, 100 OK- regelmässiga pass under året slår 50 stk som är helt fantastiska!
Kontinuitet är ett fint ord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar