här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

måndag 7 oktober 2013

Just det, jag lovade något.....

Detta inlägget skrev jag i oktober 2012. Så var ska jag fortsätta? Vi ska ju inte gå igenom alla muskler. Men kanske denna lilla päronformade gynnare?

En muskel som relativt ofta ställer till besvär. Då den påverkar det som vi kallar ischiasnerven med strålning ner i benet för att nerven kläms "av" (över/genom) muskeln. En väldigt kort piriformis påverkar också vinkeln från knä till höft och kan i värsta fall ge löparknä. Mycket sittande arbete kan också ge smärtor och triggerpunkter i muskeln.






Ursprung: Facies pelvina ossis sacri (nedre tredjedelens kant på svansbenet)
Fäste: Trochanter major (lårbenets stora kant intill dess huvud, på den övre delen)
Funktion: Extension i höftled, utåtrotation i höftleden vid MINDRE än 60 graders vinkel i höften, inåtroterar över 60 grader, stabiliserar höftleden utåt sett, stabiliserar bäckenet bakåt sett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar