här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

fredag 22 juni 2012

De 10 bud

Alla kan ta hjälp av en dietist eller personlig tränare och få tips, råd och till och med en plan för att förbättra sitt kosthåll. Men problemer jag upplever är att vi inte klarar av att:

- STICK TO THE PLAN!

Ja, det måste dessvärre skrikas ut i eldröda versaler. Det är oftast här folk möter väggen. Så här får du mina 10 bud. Klarar du av att markera när du klarar av dessa ska du få se att de för varje dag blir fler och fler, tills du klarar av samtliga. Nikes slogan kanske kan uppmana dig?
-Just do it!

Här följer mina 10 bud på norska skrivna i sten (ska inte förväxlas med bibelns):


1.       Spis ALLTID frukost og regelmessig gjennom resten av dagen.
2.       Drikk mye vann
3.       Registere det du spiser
4.       Lag handleliste
5.       Bytt ut alle store tallerkener ved bordet med små tallereken
6.       Gå ikke i matbutikken når du er sulten og blodsukkeret lavt
7.       Lage maten mest mulig fra bånn
8.       Spis med alle sanser. Skru av TV, ikke les. Nyt måltidet med øynene, nese og smaksløkene.
9.       Beveg deg i hverdagen. Sykle til jobb, gå av bussen 1 stop før, ta trappen- ikke heisen.
1.   Fortell til de rundt deg hva du ønsker oppnå. Slik sikrer du deg resursser og heiagjeng.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar