här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

torsdag 7 juni 2012

2XU-bluffen?

Kompressionstights? Kompressions t-shirt, calf guards etc. Sånt fanns inte när Bob Beamon hoppade 8.90 1968. Så varför behöver ''alla'' det nu?

Det är en relevant fråga att ställa. Alla undersökningar visar liten eller ingen effekt. Själv har jag också använt 2XU- sleeves och känt på placebo-effekten.....Vill man tro så fungerar det ju. Men bland folk flest finns det en tro på att det fungerar, så någonting har 2XU gjort riktigt i marknadsföringen.  Detta trots att jag fortfarande inte har sett någon toppidrottare som använder det australienska märket med hög solfaktor (det är dokumenterat i alla fall).

Jag har också testat kompressionssockar (löpningsmodellen) från onlysocks.com och dessa är jag absolut mer nöjd med. Framför allt har jag användt dom med ett syfte om att restituera trötta och slitna vader, och den sköna känslan dom ger både i vaket och sovande tillstånd är mumma för onda vader.

2XU går dock snart i sopkorgen. Men du kanske har andra erfarenheter?




Snygga är mina nya  vita fina sockar också>


UPDATE:

Följande står att läsa här.
Verkar som att CEP har lite längre fartstid och dokumentation än 2XU.

CEP compression socks to sport and health are developed by MediGmbH who has over 60 years of experience with compression products for medical use. CEP has Medi compression, an advanced gradient technology, which increases blood circulation and provides more energy, more vitality and faster recovery. The compression also helps protect blood vessels against vibration and damage. The Sport socks are tailored to each sport, and CEP Recovery is perfect for regeneration, flights  and when you stand or sit a lot. CEP is available in women's and men's specific models, in three sizes for regarding leg size. In addition, custom stockings right and left foot.
 
·         Increases blood flow by 30% during and after activity
·         The performance increases by about 5% - at a marathon in 4 hours you can run 12 minutes faster
·         Endurance improves. Muscle work decreases by approximately 6%
·         Reinforced Achilles tendon and foot provides stability and cushioning, and reduced friction in shoes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar