här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

måndag 23 mars 2015

Ulriken opp- min träning fram mot målet


Den lätta vägen upp!
En kund frågade mig häromdagen varför jag orkar träna som jag gör.
Svaret?
Jag sätter mig mål. Attraktiva mål som gör att jag gärna försakar andra ting. Något som är relativt lätt för att min kropp och hälsa är viktig för mig!

Sista 6 månaderna har jag egentligen inte haft något träningsmål, utan försökt lägga fokus på att genomföra skolgången och utbildningen till massör utan att misslyckas på någon examen, eller bli tvingad till extraundervisning. Mål genomfört- CHECK!

Mot nya mål!

Har några privata mål som jag också önskar uppnå, men de håller jag utanför detta, trots att det lätt är mål som kan komma i konflikt med det jag försöker uppnå träningsmässigt. Men då får man sortera och prioritera riktigt!

Så, som överskriften indikerar ska jag till Bergen 23 maj och springa uppför ett berg som är 643 meter över havet högt. 3,6 kilometer är distansen. Målet är egentligen att bara fullföra och har gett mig själv bästa möjliga förutsättningar att göra så. Tiden får bli det den blir, då jag inte har en aning om vad jag borde eller ska matcha mig mot!

Så här följer min realistiska plan med uppstart nästa vecka och 6 veckor framåt:
Till grund ligger en Coopertest från 3:e januari på 3.00 km exakt. En underordnat mål jag har är att få mer ''lek'' in i min träning!

16/2- 22/2

Pass 1: Skidåkning-  långkörning 120 min
Pass 2: Styrke ben 6-8 reps (fastsatt plan på styrke)+ intervall 4 x 4 min
Pass 3: Styrke överkropp 6-8 reps- rörlighetsträning
Skeikampen:
Pass 4: Skidåkning långkörning 180 min
Pass 5: Skidåkning intervall 4 x 6 min

23/2- 1/3

Pass 1: Styrke ben 6-8 reps
Pass 2: Skidåkning långkörning 120 min och 7 x 3 min intervall till slut
Pass 3: Styrke överkropp 6-8- rörlighetsträning
Pass 4: Skidåkning lugn 90 min
Pass 5: Coopertest 12 min och rörlighetsträning- Inte helt på tårna här. Startade för trögt, stoppade på 3.05 km.

2- 8/3

Pass 1: Löpning långkörning 60 min- Blev skidåkning 120 min
Pass 2: Rörlighetsträning och styrke överkropp 4-6 reps
Pass 3: Skidåkning 120 min, lugn intensitet
Pass 4: Styrke ben 4-6 reps
Pass 5: Skidor lugn 240 minuter (sista turen!?)

9- 15/3

Pass 1: Rörlighetsträning och intervall 4 x 4
Pass 2: Styrke överkropp 12-15 reps
Pass 3: Intervall (ute?) 6 minuter x 4- backdrag! Förslagsvis Ring 2 upp mot Tonsenhagen.
Pass 4: Styrke ben 12- 15 reps
Pass 5: Intervalltrappa 1-2-3-4-5-4-3-2-1 minut med 1 minuts vila + rörlighetsträning

16- 22/3

Spänsträning kommer in- unna sig en massage- check up också!
Vila helt från styrketräning denna veckan!

Pass 1: Långkörning 7 km+ spänst (skapa plan)
Pass 2: Naturlig lek (ute? ta med slynge? Testa någon ny aktivitet? simma? )
Pass 3: Grefsenkollen upp, med start vid ring 2 och upp Grefsenkollveien. Tid:______
Pass 4: Rörlighetsträning

23- 29/3

Pass 1: Styrke överkropp 4-6
Pass 2: Rörlighetsträning + intervall backe. Hönse-Lovisa backen x 14
Pass 3: Styrke ben 4-6
Pass 4: Rörlighetsträning+ lätt löpning 60 min
Pass 5: Lustbetonad fartlek 60 min (lek med intervall efter en rejäl uppvärmning)


6 veckor genomförda!

1. Styrkeplan

2. Spänst

3. Plan rörlighetsträning





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar