här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

tisdag 7 april 2015

Hur man bäst ska använda sig av personlig träning

Kunde haft en parentes bakom titlen till detta inlägg där det står- ''eller hur man tränar riktigt''. Men låt mig utdjupa mina meningar. Mina PT-kunder köper paket med klipp (antal timmar). Av erfarenhet vet jag några av dom önskar att använda dessa timmarna över lång tid. Det blir ofta failure, och till slut sitter du där och har uppnått ingenting.

Orsaken till att det som oftast inte fungerar så bra är ganska enkel. Se framför dig att du har valt att träna med en privattrener 20 timmar. Du tycker det är allra bäst att vi ses varje tisdag över 20 veckor, så ska du ju själv gå 2 timmar i skogen varje helg och besöka en grupptimme på det lokala träningscentret. Nåt jag som regel argumenterar mot.

Du vet troligen att det i perioder vara svårt att prioritera träningen på ett riktigt vis. Själv vet jag inte vad du snackar om, men folk säger ju så......... Plötsligt är du bortrest var tredje helg, ute på krogen när du är hemma eller bara lat och slapp. Blir dåligt med skogspromenader då. Och den där grupptimmen var inte helt det du hoppades på. Varken instruktören eller övningarna appellerar. Den känns och är ofta halvhjärtad, och inte den effektiva träningen du behöver. Så istället för 60 träningspass över 20 veckor så strandar du på, låt oss säga 27. Inte har du någon som styr din intensitet heller. Pushar dig lite mer, får dig att sträcka dig mot ett högre nivå och som kontrollerar att du gör det din kropp mår bäst av. Resultat var väl det du ville ha, eller hur?

Om jag också lägger till att en sjukdomsperiod troligen uppstår under dessa 20 veckorna, så vet du och jag att det plötsligt är nere i 23 (ups!) träningspass över 20 veckor. Sedan var det ju en jobbresa och konferans där du inte kan träna, så har vi plötsligt 21 pass över 20 veckor. Sen har du ferie, och då kan man ju inte träna (why not?). Så är vi på 20 pass över 20 veckor. 16 av dessa är med kvalite, och används över 25 veckor. Vad blir resultatet undrar du? NOLL! Nej, kanske inte helt noll, men i förhållande till dina mål är resultaten ingenting.

Så, låt oss omorganisera hela upplägget, få resultat, och uppleva att vi får kunskap om egen kropp och träning. Självförtroendet stiger också om man får snabba resultat.
- Hur gör man då med personlig träning?

Hade jag haft fullständig kontroll över mina kunder 5 dagar i veckan, hade det ju varit som att trolla.
Ja, seriöst. Man hade kunnat uträtta magi!

 Vi kunde tillsammans kontrollerat:
- Kosten
- Restitutionen
- Träningsintensiteten
- Framgången
- Förebygga skador

- Planen vidare


- Och till sist RESULTATEN!


Så låt oss finna den bästa lösningen!

De 20 timmarna du köpte borde fördelas över färre än 20 (eller var det 25?) veckor.
Låt oss hellre säga att du hellre möter mig 3 gånger i veckan, OCH går en promenad i skogen varje lördag. Resultaten blir? Ja, vad tror du? Troligtvis är det mycket lättare att promenera om du har en god framdrift i din träning än om det är något du gör en gång i veckan. Kanske du också vågar visa dig på en okänd lite tuffare grupptimme också?

Igen bör frågan du bör ställa dig innan du ingår ett samarbete, vad vill du uppnå?
Resultat, eller vill du bara kukerundt?

Vad ser du där borta i horisonten? Succe eller misslyckande?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar