här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

söndag 12 april 2015

Det är så dyrt att äta nyttigt! Oh really?

Det är ett argument jag ofta möts av. Ekonomi och bra kost går inte hand i hand. Ett skolebröd är biilligare än en sallad, med mera....

Är det så?
Eller är det bara ännu en ursäkt och uttryck för att vi är lata och inte vill anstränga oss med kosten?

Jag tänkte i dag göra ett försök......(resultatet av mitt besök på matbutiken ligger längst ner i inlägget)

Jag går i matbutiken med låt oss säga 200 kr. En tunn budget på en veckas ätande tycker du kanske. Men jag menar att en singelhushållning nästan kan använda 200 kr för matinnköp/vecka. Minus maten  i arbetstid tänker jag då. Så väljer jag också den moderata summan för att visa att det går att äta nyttig och billigt också som student eller med en jättetunn plånbok. Men jag är klar över att beloppet är litet, så vi får se hur långt vi kommer.....







Vi börjar med herr Osund:

Typiskt Osund är egentligen att handla middag varje dag efter jobbet, men det får han ju inte göra i detta experiment.
Here goes- detta var vad Osund köpte för sina 200 kr:

Färdigskivad Loff  (toastbröd för svensken) 35.40,- , Nugatti 28,40,- Lettmelk  (1 liter) 14,70,- Normalt smör 24,70  (Så har han frukost och kvällsmat genom hela veckan). Funderade länge på om han skulle byta ut smöret med sylt.

Grandiosa färdigpizza 39,90,- (så har han 1 och en halv middag)


Opphøgde poteteter (pommes frites-liknande sak) 24,90 och grillpölse från Gilde 38,40 - så har han 2 middagar till. Ketchup hade han inte råd att förgylla måltiden med.

Totalt: 206,40 norska kronor.

Känner du dig igjen?
Vi snakker tomme kalorier........

Bara en kvar på hyllan. Det måste betyda att folk äter sån här skit......






Låt oss ta för oss fröken Sund  & nyttig valde vid samma utmaning(utan att vara fanatisk!):


Lettmelk 14,70,- Havregryn 11,90,- Russin(6-pack)7,80,-  Ägg från First price- 12 pack 19.90,-
Veckans frukost fixad.


Rågbröd 15,00,- Kokt skinka (pålägg) 19.90,- Vita hjertego (bredbar smörersättning) 17.70,-
Så var kvällsmaten fixad.


 0,5 kg epler 10.00,-. 1 hekto mandler 9 kr,- (mellanmåltid PÅ jobbet)

0,5 kg potatis 8,00,- Kålhuvud 1 kg 9,90,-  0,5 kg  gul lök 4,00,-  1 hel broccoli 12,90,-  Paprikapaket (3-pack) 24,90,- fiskekaker (norsk delikatess) 13,00,- 1 konservburk tonfisk 6,90,-


Summa: 205,50,-


Vem fick mer för pengarna?
Vem fick i sig mest kostfiber, antioksidanter och järn?
Vem fick i sig mest socker, mättat fett och halvfabrikat?
Vem mår av maten bäst på sikt?
Tänker du dig för i matbutiken, läser på förpackningar, eller drar du bara kortet?
Du blir vad du äter.......

Så nyttig och sååå billig!

Fisk från havet- håll i torsken!








1 kommentar: