här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

måndag 3 november 2014

Vill du läsa om träning och fysisk aktivitet?

Är du nyfiken och vill sätta dig in i träningsvärlden, och kanske lära dig mer om kosthåll och kroppen men du har ingen aning om var du ska börja? Låt mig ge dig några boktips och berätta vad du inte ska läsa!

Om mat:
Läs boken som kanske har fått det missvisande namnet Supermat av Helena Nyblom. Här berättar hon om sin bok och uttrycker vad hon tycker och tänker. Intressant och nyttig läsning.


Helena Nyblom vänder sig mot det hon kallar brödskräcken eller kolhydrathysterin.
- Det är en trend som jag tycker gått litet för långt. Det är viktigt att man får i sig kolhydrater, särskilt på morgnarna. Skär man ner för mycket på kolhydraterna kan man faktiskt bli nedstämd.
Vill du läsa mer om träning så rekommenderar jag Akademiet for personlig trenings (AFPT) nätsida. Fagstoffsektionen är saklig och kunskapsrik.
Har du lite kunskap om träning, hälsa & kost sedan tidigare så läser du The Lancet, där ny forskning ofta presenteras. Idag fastnade mina ögon på den här mycket intressanta artikeln. 

Är du intresserad i idrott och skador bör du också kika på boken Idrettskader

Det var lite kort om vad du bör läsa. Här kommer några du fint kan låta bli:
Fitnessbloggen: Sidan där vem som helst får lov att skriva, och som omkransas av reklam för massa pulver-produkter från Gymgrossisten. Fast allt är inte dåligt, men det är en del oväsen där, så ska du läsa, så tycker jag du bör sila ut det bästa från allt oväsen.
SatsElixias träningstips.
De ger ju ut ett magasin , gymgiganten SatsElixia. Där skriver de en del bra, och en del som deras sponsorer tycker är bra. Mest rekommenderar de ju sina egna produkter & grupptimmar. Och nej, allt är inte så effektivt som de vill ha det till. Antal besökande på timmar och försäljning av PT är det som är viktigast i den firman.

Så kan du fråga dig själv om du blir starkare av en timme Yoga, går ner dina 7 kilon av att träna cycling två gånger i veckan? Och om olympiska lyft borde varit något man rekommenderar för mannen i gatan, eller om man i gatan hellre borde gått sig en lång utmanande tur i skogen? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar