här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

tisdag 4 november 2014

Sitter du för mycket?

Stillasittande blir beskrivet som lika stor risk för din hälsa som man på 80- och 90-talet omtalade rökning.

Undersökningar visar att vi i snitt sitter mera än vi sover, över nio timmar per dag, många mycket mera. På dagens arbetsplatser tillbringar vi tiden på en kontorsstol framför en skärm.Vi sitter i bilen, på möten, i kafferummet och på kvällen framför TV:n. Unga studerande använder mycket  tid framför en dator och sitter på många och långa föreläsningar. Människokroppen är inte skapad för sittande, men en person som sysslar med datorarbete sitter upp till 48.000 timmar under en trettioårig karriär. Vi sätter trots allt detta också våra 6-åringar på en stol på skolan. 
Jag lät en kund som klagade på dåligt resultat loggföra hur mycket hon satt genom en dag och registrera sin aktivitet.

07.15 Sittande vid frukost 30 min.
07.45 Gå 15 meter till bilen, sitta 30 minuter till jobb i bilkö.
08.15- 11.30 Gå 5 minuter från parkering och sätta sig ner på kontorstolen- och stanna där hela förmiddagen bara avbrutet av 1 promenad på 2 minuter (borde inte kalla det promenad) till toaletten och kaffemaskinen+ ett besök vid en kollegas kontorplats. 

11.30-12.05 Gå ned 1 våning (3 min) för att sedan sittande inta sin lunch.
Återgå (3 min), sätta sig.
13.30 Paus 10 min, gå utomhus och lufta sig. Total gåtid 5 min.
14.00 Gå till möte 1 våning upp (2 min) Sittande 60 minuter i möte.
15- 16:00 Återvända till kontorstolen och sitta till kl 16.00

16:00 Gå 5 minuter till bilen.
Köra 40 minuter i riktning hem. Stoppa på matbutiken, gå runt där cirka 10 minuter för att handla.
16.50 Laga middag STÅENDE! 
17.30- 18.35 Äta middag och inta en kopp kaffe sittande efter maten.

18.50 Köra bil sittande till träningen 10 minuter.
19.15 60 minuter cyclingtimme (naturligtvis sittande).
20.25 Köra bil hem- 10 minuter
21:00 Efter dusch, sätta sig i TV-soffan, 90 minuter.
22.30 Borsta tänderna STÅENDE och strax lägga sig för sömn!

Känner du igen dig?
Testa dig själv r!

Hade jag lagt på kosten till personen jag använde som exempel så hade man lätt kunnat se varför resultaten uteblev. Att personen i fråga sedan tränade 3 gånger i veckan gjorde mindre skillnad när vardagen var så pass inaktiv.

Vad händer då muskulärt när vi sitter?
Psos och Iliacus kanske blir strama (ofta kallade höftböjaren)? Kanske Rectus Femoris också?
Muskler som tippar bäckenet framåt blir helt enkelt starkare en muskulaturen som tippar bäckenet bakåt. Det kan också vara så att själva sittandet gör att muskulaturen som drar bäckenet framåt hamnar i ett kort läge över lång tid och helt enkelt finner sig i att vara i det läget. Detta kommer också öka framåttippningen.

Var får vi smärtor?
Ofta längst nere i ryggen.
Kanske också/eller i knäet?

Det var dagens skrivande, nu måste jag upp och och stå!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar