här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

söndag 9 mars 2014

Vad gör alla mysiga bak/matlagningsprogram på TV med våra matvanor?

Jag satt och tänkte på vad program om bakning och matlagning gör med oss och våra vanor?
- Hele Norge baker, Kakekrigen, Masterchef, 4-retters middag, Gordon Ramseys alla kockprogram, Spise med Price, Jamie Olivers alla olika varianter, frukostsändingarna matinslag och så vidare. Går vi över gränsen till mitt hemland så hittar vi nog ändå flera matlagningsproduktioner? Det formligen svämmar över av rörande i kastruller på TV sista åren.

Kan det räknas som folkupplysning och utbildande eller är det nog med hjärndöd TV-underhållning som ökar vårt stillasittande? Lär TV-kockarna folk laga bra mat, eller är det mest mys och tomma kalorier?

Finns det forskning i ämnet?
Finns det en agenda och tanken bakom maten man lagar?
Vilka annonsörer attraheras av programmen?

Glömde jag nåt?
Ja, vad tycker du?
Wenche lagar mysig mat på Gomorron Norge......


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar