här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

söndag 7 juli 2013

småroliga betraktningar om träning

Sommaren är verkligen över oss. Hoppas du använder den förnuftig, men samtidigt njuter den. Själv (kanske är jag hjärntvättad?) ser jag sommaren som en perfekt tid att starta avstamp mot sina mål. Man är ledig från plikt och arbete och har tid, dagarna är längre, det är varmt, det är lättare att röra sig i vardagen- cykla- gå- fiska- springa- ro- simma. Hoppas du använder den aktiv och inte nersjunken i soffan med för mycket ''mys'' i form av näring. För det blir inte lättare i september om sommaren bara används till förfall. Idag ska jag bara reflektera över komiska saker inom världen av fysisk aktivitet. Vi börjar med en klassiker:

Sagt av typisk kvinna (alla åldrar):
- Jag vill inte bli stor alltså! Jag bygger så lätt muskler och vill inte bli en biff! Ha ha ha... Take it away Mads!

Restitutionsdryck:
Petter Northug använder YT (och säkert andra produkter) för att hämta sig in efter träning. Idag går var man i gatan med en proteinshake eller YT i handen efter 30 minuters intervallträning, eller yoga. Tränar du som Petter Northug? 4 timmar om dagen? 2 pass? Här har producenterna av detta gjort en god jobb. Energi är ju verkligen något vi får för lite av på generell basis i vår västliga värld.....

Nr 3: Svettar jag mycket måste jag ju gå ner i vikt. Så därför går jag bara på cykel och zumba. Är du i den gruppen? Kom till mig så snackar vi lite och diskuterar vad som ska till för att......

- Jag gör det alla andra gör på träning- dom där stora killarna som lyfter mycket bör jag se upp till.
Mästring är viktigt när vi människor gör saker, och om du kan kopiera och imitera är det ibland bra. Men långt ifrån alltid. Har du dessutom inte förutsättningar att få det till kan det vara skadligt. Så var det ju en sak till. Vad var det du ville uppnå? Ta 8 pull-ups, sa du? Varför springer du bara intervaller då?

- Jag vill bara träna sit-ups och magövningar så jag får en platt mage. Du vill punktförbränna? Bara ha bort fettet på magen? Sorry, mate......

Eller, du går på träning för att plocka på instruktörens musik, ljudvolym, ljuset i salen. Allt är fel! Du plockar fram mobilen under träning. Hur skulle det vara om du faktisk tränade? 

Dagens sista får bli:
- Jag ska springa halvmaraton, men jag löper ingenting, cyklar bara. Ok? Varför ska du då springa halvmaraton?

Vad vi tränar? Spänsthopp+ konstsimning+pilates. Ny OS-gren 2020?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar