här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

måndag 17 december 2012

Det är något romantiskt över det....

Överskriften säger kanske mer om hur romantisk jag är, men årets första skidtur i verkliga vinterförhållande lockar fram både glädje och lycka när man forcerar branta backar och stakar sig fram över myrarna.

Igår kväll, medan snön rasade ner från våta moln upplevde jag det där härliga och unika som bara händer när man engagerar hela kroppen i fysisk aktivitet. Vi kan snacka yoga, styrketräning för biceps och triceps, cyclingtimar i en svettig sal, men tror de som inte rör sig så mycket också känt vad som händer i kropp och sinne när du använder kroppen till hederligt kroppsarbete. Hur många problem, tankeknutar och utmaningar på andra arenor har du inte löst när du gått en 45 minuters promenad i gröna omgivningar, eller klippt gräsmattan hemma, rott en båt över en spegelblank sjö, plockat bär i skogen eller räfsat höstlöv i trädgården?

Vad är det som händer på det mentala planet när vi är moderat fysiskt aktiva

Sen kunde jag ju skrivit en lång utläggning om alla muskler du engagerar i längdskidåkning, men idag håller vi det enkelt. Bra för förbränningen är det i alla fall. Problemet i samhället är som känt att vi sitter ner för mycket. Jag räknade ut att jag använde 5000 kcal igår. Vad använder du under en dag?

så här vacker kan en skidtur vara på Bottenhavets is i april månad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar