här delar jag tankar, förmedlar nyheter och ger dig tips, råd och inblick i min jobb som personlig tränare

lördag 24 november 2012

Sant eller falskt?

Ska idag försöka mig på att döda några myter och bekräfta några sanningar. Följ med.

Nr 1: Kreatin är doping!

Fel! Kreatin är en organisk syra hos ryggradsdjur som hjälper oss förse muskulaturen med energi. Kött och källor med riktiga aminosyror är källor till kreatinpåfyllning. Tillskott av kreatin kan också tas, läs grundigt om det här om du undrar om du har nytta av det och om du är en person som responderar på det.

Nr 2: Konditionsträning  med lång varighet och låg intensitet är bäst vid viktnedgång.

Fel! Vägen till Rom kan gå många vägar, men nu snackar vi om vad som är bäst. Hör så ofta om medlemmar på gymmen som frågar efter programmet ''fat burn'' på löpbandet (gåbandet i detta tillfället). Ett program med låg intensitet över 60 minuter. Egentligen är det lite sant, då fett används som största energikälla vid låg intensitet. Men hur många kalorier använder du, och vad gör det med viloförbränningen?

Nr 3: Jag har ont i mina knän, därför kan jag inte träna styrke på benen.

Mitt generella råd här, blir FEL! Har du problem med knän, så är det i de flesta fall väldigt positivt och träna muskulatur som stabiliserar leden. Litar du inte på mina ord, så kolla med en fysio eller ortoped.

Nr 4: Mjölk/mejeriprodukter och vanlig mat täcker mitt proteinbehov.

Bra protein, fast saknar kanske äggen?
SANT! Forskning visar att ytterst få individer har ett så stort proteinbehov som man skulle kunna tro när man ser killar från 16- 30 år gå och skaka sin shake efter träning. Så enkelt sagt, drick mjölk istället, spara pengarna. Denna fina bloggen förklarar det mer utdjupande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar